Siirry sisältöön

Taloudellisesti kestävät hankinnat -koulutusohjelma 11.1.-11.5.2023

Opintomuoto: Monimuotototeutus

verkkokoulutus

Haku alkaa: 17.10.2022

Haku päättyy: 01.01.2023

Koulutus alkaa: 11.01.2023

Koulutus päättyy: 11.05.2023

Opetuskieli: Suomi

Sisältö

Taloudellisesti kestävät hankinnat koulutusohjelma tarjoaa mahdollisuuden tarkastella tiukkenevassa taloustilanteessa hankintojen suunnitelmallisuutta ja oikeellisuutta. Koulutusohjelma antaa työkaluja ja käytännön ratkaisuja organisaatiotasi palveleviin työkäytänteisiin ja malleihin, kuten

Osa 1: Onnistunut kilpailutus

Kenelle
Kaikki, joiden työhön hankintojen toteuttaminen organisaatiossa kuuluu

Ennakkotehtävä: Jokainen osallistuja toimittaa listan organisaationsa hankintoihin osallistuvista henkilöistä (myös toimialalla toimivat substanssiosaajat) ja heidän sähköpostiosoitteistaan. Kaikille heille lähetetään kysely, jossa kartoitetaan hankintojen keskeisimpiä kehittämisenkohteita. Lisäksi osallistuja valitsee yhden konkreettisen, joko toteutetun tai suunnitteilla olevan hankinnan (myöh. esimerkkihankinta), jota hän työstää valmennusjakson aikana.

  1. Etävalmennus: Suunnitelmalliset hankinnat
  2. Etävalmennus: Markkinavuoropuhelut ja niiden suunnittelu
  3. Etävalmennus: Tarjouspyyntö ja sen kriteeristöt
  4. Etävalmennus: Hankintasopimus osana kilpailutusasiakirjoja
  5. Lähivalmennus: Miten voimme systematisoida kilpailutuksen laadintaa?

Jokainen osallistuja voi ottaa omasta organisaatiostaan lähivalmennukseen 1-3 lisähenkilöä työstämään kilpailutusasiakirjoja.

Etäpäivät
11.1, 17.1, 19.1, 26.1.
klo 9.15 – 10.45 (1½h)

Lähipäivä
31.1.
klo 8.30 – 11.30 (3h sisältäen tauot)

Hinta
650 euroa (+ alv 24 %) osallistuja, lähipäiviin osallistuvat lisähenkilöt 100 euroa (+ alv 24 %)/osallistuja.

Osa 2: Onnistunut hankintaorganisaatio

Kenelle
Kaikki, joiden työhön kilpailutus- tai ostotoiminta organisaatiossa kuuluu

Ennakkotehtävä: Lähetetään kysely edellä kohdassa 1 toimitetulle listalle parhaiten toimivista ratkaisuista hankintojen osalta.

  1. Etävalmennus: Kilpailutusprosessit ja niiden hyödyntäminen
  2. Etävalmennus: Luotettava osto- ja ostolaskuprosessi
  3. Etävalmennus: Sopimuksen elinkaari
  4. Etävalmennus: Reklamaatioiden käsittely
  5. Lähivalmennus: Laaditaan eri hankintamenettelyille kilpailutusprosessit

Jokainen osallistuja voi ottaa omasta organisaatiostaan lähivalmennukseen 1-3 lisähenkilöä työstämään prosesseja

Hinta
650 euroa (+ alv 24 %) osallistuja, lähipäiviin osallistuvat lisähenkilöt 100 euroa (+ alv 24 %)/osallistuja.

Etäpäivät
7.2, 14.2, 16.2, 23.2.
klo 9.15 – 10.45 (1½h)

Lähipäivä
2.3.
klo 8.30 – 11.30 (3h sisältäen tauot)

Osa 3: Strategisesti suunniteltu ostotoiminta

Kenelle
Kaikki, joiden työhön hankintojen toteuttaminen kuuluu sekä hankintapäätösten tekijät

Ennakkotehtävä: Osallistua toimittaa listan hankintapäätösten päättäjistä, johtoryhmän ja hallituksen jäsenistä. Lähetämme kyselyn hankintojen keskeisimmistä tavoitteista seuraavalle viidelle vuodelle.

  1. Etävalmennus: Organisaation strategia ohjaa hankintaohjelmaa
  2. Etävalmennus: Hankintaohjelman laatiminen yhteistyössä sidosryhmien kanssa
  3. Etävalmennus: Hankintaohjelma hankintojen kehittämisohjelmana
  4. Etävalmennus: Hankintojen strateginen johtaminen
  5. Lähivalmennus: Kehitetään olemassa olevaa tai luodaan kokonaan uusi runko hankintaohjelmalle. Rungon lisäksi tunnistamme tarkoitusta, tavoitteita ja keskeisiä kehittämisenkohteita.

Jokainen osallistuja voi ottaa omasta organisaatiostaan lähivalmennukseen 1-3 lisähenkilöä työstämään hankintaohjelmaa.

Hinta
650 euroa (+ alv 24 %) osallistuja, lähipäiviin osallistuvat lisähenkilöt 100 euroa (+ alv 24 %)/osallistuja.

Etäpäivät
20.4, 25.4, 27.4, 4.5.
klo 9.15 – 10.45 (1½h)

Lähipäivä
11.5.
klo 8.30 – 11.30 (3h sisältäen tauot)

Yhteishinta koko koulutusohjelmalle

Saman henkilön osallistuessa kaikkiin kolmeen koulutusosaan, hinta on yhteensä 1500 euroa (+ alv 24 %)

Toteutustapa ja paikka

Koulutusohjelma on kolmiosainen. Jokainen osa pitää sisällään neljä etävalmennusta sekä asioiden työstämiseen ja keskusteluun varatun yhden lähivalmennukset. Etävalmennukset ovat 1,5 h mittaisia tiedollisia koulutuksia. Lähivalmennukset keskittyvät tiedon soveltamiseen, yhteisten asioiden työstämiseen ja keskusteluun.

Kokonaisuuden aikana hankintayksikkö voi työstää oman toimintamallinsa Taloudellisesti kestävien hankintojen toteuttamiseksi. Lisäksi valmennus pitää sisällään osallistavia kyselyitä, joilla kerätään tietoa laajemmin hankintayksiköltä.

Jokainen valmennus on itsenäinen kokonaisuus. Voit osallistua kaikkiin tai vain osaan. Valmennuksen sisällöt suunnitellaan ennakkokyselyiden perusteella vastaamaan valmennukseen osallistuvien tarpeita.

Etäjaksot toteutaan Teamsin välityksellä ja lähijaksot Centrian Ylivieskan kampuksella, Vierimaantie 7

Valmentaja

Henna Väätäinen on oikeustieteen maisteri ja varatuomari. Hän on myös johtamisen ja vuorovaikutuksen väitöskirjatutkija. Työurallaan Henna on toiminut mm. kehitysjohtajana, liiketoimintajohtajana ja kaupungin lakimiehenä. Hän on ollut rakentamassa ja systematisoimassa Kajaanin kaupungin hankintapalveluita, yhdenmukaistamalla käytänteitä eri toimialoilla ja liikelaitoksissa kilpailutuksen, ostamisen ja sopimushallinnan saralla.

Henna on strategisen ajattelun ammattilainen, joka on työurallaan luonut kestävää johtamista, kasvua ja hyvinvointia. Strategisen työskentelyn, yritysten valmentamisen ja organisaation sisäisen kehittämisen kokemusta on kertynyt yli 20 vuoden ajalta. Hänen vahvuutenaan on kyky kuunnella, suunnitella ja johtaa muutosprosesseja hyödyntäen kouluttamista ja valmentavia metodeja. Kouluttajana Henna saa kiitosta käytännönläheisestä lähestymistavastaan.

Peruutusehdot

Ilmoittautumisen voi perua maksutta 1.1. mennessä. Tämän jälkeen tulleista peruutuksista veloitamme 50% osallistumismaksusta. Peruuttamatta jättämisestä veloitamme koko osallistumismaksun. Esteen sattuessa ilmoittautumisen voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.

Koulutuksen toteutuminen vahvistetaan ilmoittautumisajan päätyttyä.

Ilmoittautuminen

Koulutuspalvelut: Taloudellisesti kestävät hankinnat

Taloudellisesti kestävät hankinnat

"*" näyttää pakolliset kentät

Henkilötiedot

Nimi*
Osallistun*
Valitse alhaalta mihin osioihin osallistut.
Mikäli osioiden lähipäiviin osallistuu lisähenkilöitä, ilmoita heidän määränsä tässä kohtaa.
Laskutus*

Organisaation tiedot

Minulle saa lähettää tietoa Centrian koulutuksista ja palveluista. Tietoja ei luovuteta ulkopuolisille.*
Olen lukenut tietosuojaselosteen ja hyväksyn sen:*
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.