Siirry sisältöön
Euroopan sosiaalirahasto 2014-2020 logo Vipuvoimaa EU:lta 2014-2020 logo ELY-keskuksen logo

Next Level

Toimiala: Digitalisaatio

Projektin kesto: 1.11.2020-31.8.2022

Toiminta-alue: Pohjois-Pohjanmaa

Rahoittajat: Euroopan sosiaalirahasto
Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

Projektipäällikkö: Ville Autio

Next Level- Peli- ja lähi-ICT-alojen koulutuksen vaikuttavuuden kehittäminen -hankkeen suurimpana tavoitteena on luoda peli- ja lähialoja koskevat osaamispolut toiselta asteelta korkea-asteelle. Tiettyjen ehtojen täyttyessä opiskelija voi siirtyä ammattikorkeakoulun informaatioteknologian koulutuksen toiselle vuosikurssille suoraan ilman pääsykokeita toiselta asteelta valmistuttuaan. Näin saadaan aikaan sujuvan siirtymisten malli, jolla tuetaan valmistumista ja työllistymistä peli- ja lähialoille. Pohjois-Pohjanmaan Ely-keskuksen rahoittamaa hanketta koordinoi Centria-ammattikorkeakoulu ja sen kehittämistyöhön osallistuu Oulun ammattikorkeakoulun lisäksi myös Oulun ammattiopisto ja Jedu.

Next Level -hankkeen avulla halutaan myös parantaa peli- ja lähialojen ammatillisen ja ammattikorkeakoulutasoisen opetuksen laatua ja vaikuttavuutta sekä osaamisen jakamista eri oppilaitosten välillä kehittämällä verkko-opetusta ja siihen liittyviä materiaaleja erityisesti XR-teknologian alalla erilaisten hyöty- ja pelisovellusten koulutuksessa. Tavoitteena on koota osaamiskokonaisuus, jolla voi työllistyä kansainvälisiin peli- ja lähialojen työtehtäviin. Hankkeessa toteutetaan myös verkko- ja lähiopetuspainotteisia koulutuspilotteja. Oppiaineita tulevat olemaan analytiikkaperusteinen tuotesuunnittelu, käyttöliittymäsuunnittelu, ohjelmistosuunnittelu ja tuotanto, teknologiset alustat ja työkalut, graafinen suunnittelu ja tuotanto, ohjelmistoprojektin hallinta sekä ohjelmistoliiketoiminta. Varsinaista kohderyhmää ovat toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijat ja opettajat.

Uratarinat

Centria-ammattikorkeakoulun, Oulun ammattikorkeakoulun, JEDUn ja Osaon yhteisessä Next Level-hankkeessa (S22231) on kerätty uratarinoita pelialalla työskenteleviltä naisilta.

Uratarinoiden tarkoitus on näyttää pelialan monimuotoisia uravaihtoehtoja ja miten niihin on päästy.

Sini Lindfors
Senior Quality Assurance Tester / Next Games

Mitä teet pelialalla työksesi?

Työskentelen testauksen ja laadunvarmistuksen (QA) ammattilaisena ja vastaan yhden yrityksemme pelin testauksesta. Tähän kuuluvat niin pelin kuin käyttämiemme prosessien laadun parantaminen. Työnkuvani sisältää mm. pelien vikatilanteiden analysointia, QA-tiimin vetämistä, uusien ominaisuuksien testauksen suunnittelua ja testitapausten luontia, valtavasti kommunikaatioita eri sidosryhmien kesken, ongelmanratkaisua, testitapausten ajoa sekä eri tehtävien priorisointia.

Tykkään hurjasti siitä, kun tiimimme pääsee testaamaan uuden pelin ominaisuuksia ja mietimme yhdessä kuinka testaus on parasta suorittaa. Mitä aikaisemmin löydämme bugeja, sitä helpompaa ja halvempaa niiden korjaaminen on. Pyrimmekin aloittamaan testauksen jo pelin suunnitteluvaiheessa.

Mikä oli se kipinä jonka kautta tulit pelialalle?

Olen pelannut pelejä pienestä pitäen ja tiesin jo opiskeluaikoina, että haluan pelialalle. Rakastan omaa työtäni testauksen ja laadunvarmistuksen parissa pelialalla. Koen, että pystyn ymmärtämään loppukäyttäjiä ja edesauttamaan laadukkaiden pelien kehittämistä.

Mitä opiskeluväylää pitkin tulit pelialalle?

Olen opiskellut tietojärjestelmätieteitä Jyväskylän yliopistossa ja valmistuin Kauppatieteiden maisteriksi. Valmistumisen jälkeen työskentelin testausalan konsulttina erilaisissa asiakasyrityksissä ja sen jälkeen pankissa uusien maksujärjestelmien parissa. Pelialalle päädyin omasta kiinnostuksesta ja hainkin useampaan peliyritykseen jonkin aikaa ennen kuin tärppäsi ja pääsin Next Gamesille.

Mitä kannattaa opiskella?

Tässä kohtaa on pakko myöntää, että en ole ihan varma mitä kaikkea peleihin liittyvää nykyään voi opiskella (mahtavaa, että tässä on kehitytty). Suosittelen kuitenkin opiskelemaan mm. erilaisia projektinhallinnan menetelmiä ja tietotekniikkaa. On hyvä ymmärtää ensimmäistä, sillä se auttaa projektityöskentelyssä ja jälkimmäistä, niin ymmärtää hiukan mitä pelin tekeminen tarkoittaa.

Pelialan harrastuneisuus / Mitä muuta teet pelien ja pelialan ohessa?

Jo ennen pelialalla työskentelyä, olen aktiivisesti osallistunut pelien alfa- ja beetatestauksiin ja saanut sen kautta hyödyllistä näkökulmaa mm. siihen, miltä keskeneräiset pelit näyttävät. Olen myös käynyt suomalaisissa pelifirmoissa koepelaamassa ja antamassa palautetta aivan alkuvaiheessa olevista peleistä. Aina, kun pelaan tai käytän muutenkin sovelluksia, lähetän yrityksille raportteja löytämistäni bugeista.

Ella-Roosa Tenhunen
Art Producer / Supercell

My name is Ella-Roosa Tenhunen, I’m an Art Producer at Supercell and have been in the company since beginning of 2017. I started in a 3D art team called ‘Creature Shop’ and soon expanded my role to compass the Supercell Artist community’s training & development, their events and offsites, as well as art outsourcing partnership management and sourcing, while supporting the game teams with any art production related things. I have quite recently moved inside a game team to support their art production. At times it’s hard to pinpoint exactly what I do because in a producer type of role you just do whatever is needed and trouble-shoot any issues that are hindering production or might become a problem in the future. I always try to be few steps ahead and think about the bigger picture. In my daily tasks I manage our art outsourcing partners and support our internal team of artists. I talk with our art outsourcing partners to figure out any issues that are hindering our collaboration, agree on resources and schedules, rates and ways of working. It’s important to establish a trusting, collaborative, creative relationship with them as they are an integral part of content creation for our games. Therefore, I’m always thinking how I can facilitate the best ways of working between our artists and the outsourcing partner. I also support our internal game artists on an individual and group level, which can mean various things. On a group level I bring them together and identify things that can enable better coordination and communication. On an individual level I try to see if there are things that could make their daily work better, bringing in high level perspective, help them to manage their workload etc.

When I was younger, I didn’t really believe in myself. I didn’t think I was smart enough to go for certain education or career paths. It was primarily my mother who had this unwavering belief in me and was always pushing me for academic achievements. It annoyed me so much at times, but without the push from her, I would’ve never gained the extraordinary experiences around the world and all the friendships I established. Being exposed to the different areas of studies at school gave me perspective and understanding to reach the next level in my career. After high school I was working in a restaurant, without any idea what I wanted to do next. My mother stepped in again and decided to send me to Australia to learn English. While I was there, she talked me into applying for a BBA-degree at Mikkeli University of Applied Sciences in English upon my return. I also did an exchange semester in Winterthur, Switzerland.

After the BBA I started my career in Amsterdam, The Netherlands, as a Customer Service Representative in a biopharmaceutical company. It wasn’t my dream job, but I needed to start somehow in a new country. Soon after I talked myself into an internship at a Dutch boutique advertising agency where I was mainly doing office management tasks. During the 3,5 years in Amsterdam I progressed and as an Account Manager in the advertising industry.  I came back to Finland to do a master’s degree in creative business management at Aalto University in English. It was a cross-study between Turku School of Economics and Aalto University School of Art, Design and Architecture, based in Pori. I did an exchange semester in Melbourne, Australia, and an internship in an animation boutique in Helsinki called Kombo. Kombo was acquired by Rovio Entertainment, so when I applied there after graduation, some of the people in the animation department of Rovio already knew me. I started as a Coordinator in the animation department and soon became Production Manager of the animated series, ‘Angry Birds Toons’. I also worked at the Brand Office at Rovio until I was hungry for yet another challenge. Long story short, I went for a one-year master’s degree in conflict resolution and mediation at Tel Aviv University, Israel in 2015-2016. It was a huge undertaking for me personally as I had no political science or international relations background. After graduation I realized how much I missed the creative industry and as I saw the opening at Supercell, I decided to apply.

It was important for me to find a company that had a company culture that aligned with my values, also a meaningful corporate responsibility weighted in my decision. Of course, the amazing quality they were achieving with the art, both in games and outside the games, was inspiring to me. At Supercell all those things came together, and it has truly been one of the best places I could’ve ever imagined growing both on a professional and personal level. However, I don’t think I ever imagined or dreamed of working in the gaming industry, it just happened. I grew up playing games (Skate or Die, International Karate +, Bubble Bobble etc.) on my big brother’s Commodore 64, Mario Bros on Nintendo, Sonic the Hedgehog on Sega, but somehow, I’ve never even considered myself as a true “gamer”, (whatever that means). I’ve just always been a rather curious and adventurous type, eager to grow and learn while appreciating academic achievements. Those things have taken me where I am today and I’m sure in the end it’ll all make sense. Currently I’m about to finish a part-time MBA at Aalto University Executive Education, and I’m excited to see what the future holds. We all have our own unique paths and I think it’s important not to compare ourselves but to follow our hearts to a place where we love what we do. Life is too short for anything else.

Frieda Ma
Art lead / Art producer / Supercell

My daily job

Being an art producer and art lead of a company is more like being a communicator, a resource manager and a supporter, making sure that art requests from different teams are well answered to and my team of artists are well supported. It involves a lot of efforts to keep the entire production pipeline well-functioning and productive.

Specifically, it includes:

  • Catch up with team members (artists), listen to their thoughts and problems, and try to find out where I can support to bring them closer to solutions/resources
  • Meet up with different teams that I am supporting, sync our timelines with progress updates, look into questions/problems, and exchange reviews and feedback
  • Discuss with other teams to find out their needs, and come back to them with resources/solutions after checking with artists in my team and our art vendors
  • Check up on deliverables from outsource artists and write/draw feedback
  • Mobilize art resources, including asset management and outsource partner engagement
  • Do paperwork, including preparation of contracts, invoices and emails
  • Schedule my day with meetings and check lists

The Spark and my backgrounds

It’s a bit hard to pinpoint “the” spark that got me into the industry. I would say, it has a lot to do with my passion for creation since I was young.

I worked as a magazine editor and then a TV show producer for 5 years after graduation from university, where I majored in Pre-school Education. During that time, I have come to realize my eagerness to create, rather than watching things to be created. I struggled for a while, and started my on-the-job study in Media and Communication to explore the new world.

By then, I had played games on different platforms already, like BioShock, PATAPON and Professor Layton. They were all very impressive to me -Apart from their unique and stunning visuals, those games were also inspirational, with the world they create and the special experience they offer. I wondered if gaming industry could be the place for me to bring my visual and ideas to life.

So I quit and spent 2 months at home, doing nothing but drawing to get my portfolio ready. Then I got my first job in the gaming industry- a famous outsource company focused on web games. The best thing of starting off your career as an outsource artist was the chance to work on different visual styles for games. Once I realized that it was something I could handle pretty well, that experience bolstered my confidence, as a good artist in the industry. Then I was introduced to a startup game studio by a friend, where I worked with a small team from very different culture backgrounds. I was lucky to be one of the only two artists in the studio, allowing me to work in different fields of game art: characters design, env design, UI & UX, animation.. etc., We launched 2 Facebook games in the first year, then moved on to mobile games in the year 2012. In the same year I finished my on-the-job Master’s degree program in Media and Communication, with a thesis on online games and interpersonal communication. Even up until now, I am still taking online courses on mass culture, literary theory and psychology.

I got more and more interested in game development as my work and learning journey progresses. To me, game production involves a lot of communication – how I send msg to players about the game play, showing them the unique world we have created. And this is a world where players are brought together to connect with each other. To better understand this particular means of communication with a fresh new perspective from operation and marketing side of games, I joined Supercell as an Art Producer, after 8 years of experience in game making with 5 launched mobile games as a lead artist in EA and other mobile game companies.

One thing that benefits me a lot in my career was picked up from my ex-colleague-check everything on devices and do it frequently. Everything is designed on purpose and how it looks on the device matters. As a game artist or a marketing art producer, this habit helps me to overcome a lot of problems at work.

Being a self-trained artist, I have come to learn that one’s skill really depends on the time he/she spends on deliberate practice.

Yet, skill is not the only thing you need in this industry. To be a game designer, artist or programmer, what is more important is to always keep user/player experience in your mind when making games. The simplest way is put yourself in the player’s lens when you look at your games. Ask for feedback from people outside your dev team.

To get an idea of the basics of sociology and psychology will help you better understand humanity or user behavior. I’d also recommend efforts to study story-telling, since game making is to a certain extent similar to movie production.

Last but not least, know yourself ! Find out what you’re really interested in and would love to spend time on. Ask yourself if you can see what you would be doing in the gaming industry in 5 years. It might be a good way to identify your direction.  

Game development was not my hobby from early on. I wouldn’t even call myself a hardcore gamer. But I do know what kind of game I aspire to make and what I am pretty good at within this industry.

Besides games and working in the industry, I draw illustrations. I had my paintings in art exhibitions. I am also designing scarfs and jewelries.

You can find my previous projects (individual works) here: https://www.artstation.com/friedama

To women who aspire to join the industry, I would like say: Put faith in your strength and creativity. Go for it! Just like any other sector, the gaming industry needs more women, as developers or managers. The very energy of yours will bring greater possibilities to the future of the entire industry.

Nelly Sääksjärvi
Art team lead / Supercell

I’m currently leading an art team of 9 artists within the Brawl Stars game team. I’ve been at Supercell for 3 years. Since I’m quite new in my role as a lead, I’m still figuring things out. My main responsibilities are supporting my team in their day-to-day art production and personal development. I think communication is key in any leadership role, be it understanding the needs of your team members or developing a shared vision with the team.

As many others who are in the game industry, I have loved games since I was a child. Pokémon Yellow has an extra special place in my heart, since it was my first game. I’ve also been drawing for as long as I can remember. I loved drawing characters and creating stories for them, which later on turned into comics. Maybe this could be my job some day?

I looked at what other Finnish comic artists did and many went to study 3D. I applied to Metropolia’s 3D Animation and Visualization track since you needed to create characters in the pre-assignment tasks. My studies at Metropolia mainly consisted of teamwork, such as making a short animation movie, designing a game or planning a new look for a TV show. I also went for an exchange to Japan, which was awesome! Back in Helsinki, I got an internship at an animation studio called Anima Vitae where I worked on a TV-series Pasila. It was a lot of fun, but quite soon I realized that while I loved animation, it’s not the role I wanted to be in. I got more interested in production.

At this point I had applied to Aalto University’s School of Arts, Design and Architecture where I went to do a Master’s Degree in New Media Design and Production. It’s probably one of the most fun and creative places on earth with amazing and diverse people from all over the world. If you’re ever thinking about doing a Master’s, go to Media Lab at Aalto University. Through Aalto, I got an internship at Rovio’s office in Shanghai, where I worked as an Animation Producer Trainee. While finishing my Master’s, I worked at Rovio’s animation studio in Finland. Just when I was about to graduate I applied for Ubisoft’s Graduate Program. At Ubisoft, I spent one year working at their studio in Helsinki and another year in their HQ in Paris.

I started to think if the game industry was for me after all. The companies I had worked for were very hierarchical, decisions were made top-down and the team didn’t have a say even though they were the ones developing the game. I wanted to try something new and went to IT consultancy Futurice! I loved the low hierarchical organizational structure, transparency and trust each person was given from day one. The opportunity to join Supercell came quite quickly after this, when they were looking for someone with production skills combined with artistic experience. I thought this sounded exactly like me and here I am!

Now, this sounds like a nice success story doesn’t it? Straight from studies to working life with well known companies and their great games. The fact is that after high school I didn’t get into any university. I didn’t have great grades. During my studies I struggled with 3D and wasn’t sure what I wanted to do. I applied for multiple companies, many times for Supercell, and didn’t get a job. I didn’t feel I was good enough. I want to highlight that this is completely fine. You don’t need to be certain of what you want to do, and you can still change direction during your career. The important thing is to find the right environment for you to thrive in. Therefore, try different things, travel a lot, get out of your comfort zone, get to know people from diverse backgrounds and be humble.

Suvi Latva
Peliliiketoiminnan asiantuntijana / Neogames

Tällä hetkellä toimin Suomen pelialan keskuksessa Neogames Finlandissa peliliiketoiminnan asiantuntijana. Lisäksi vastaan suhteista suomalaisiin pelinkehittäjiin ja heidän potentiaalisiin partnereihinsa, julkaisijoihin ja rahoittajiin. Näihin liittyen myös Suomalaisen pelialan tiedotukseen, brändimarkkinointiin (mm. suomalaisen pelialan säännölliset uutiskirjeet ja toimialaraportit) sekä vientiin ja vientimatkoihin liittyvät tehtävät kuuluvat toimenkuvaani.
Iso osa työtäni ovat myös markkinatutkimukset, erityisesti Aasian markkinoihin liittyen. Tällä hetkellä työstän lisäksi NFT- ja Metaverse tutkimusta. Laajempana tavoitteena työssäni on yhdessä tiimimme kanssa kehittää suomalaista pelialan ekosysteemiä monipuolisesti, niin koulutuksen, aluekehitystyön, rahoituksen, startuppien ja kehittyneempien yritysten osalta. Oman päivätyöni lisäksi en juurikaan osallistu pelialan muuhun yhteisötoimintaan koska pelialan yhteisöissä työskentely on jo iso osa työnkuvaani.

Pelialassa kiinnostuin luovuuden, teknologian ja kaupallisten tuotteiden yhteen liittämisestä, sekä toimialan avoimesta ja ennakkoluulottomasta suhtautumisesta uusien kaupallisten innovaatioiden määrätietoiseen ja monitieteelliseen kehittämiseen. Koen mielekkääksi toimialan ihmisten avoimuuden, kunnianhimon ja yhteisöllisyyden. Jatkuvasti kehittyvä toimiala, uuden oppiminen ja alan tarpeiden mukaan vaihtuvat työtehtävät pitävät työni mielenkiintoisena.

Olen koulutukseltani Taiteen maisteri teollisesta muotoilusta ja pääaineenani on Media- ja suunnitteluteknologia. Koulutuksellinen taustani pelialaan liittyen sai alkunsa teollisen muotoilun opinnoista, josta sain eväät luovien prosessien teolliseen, kaupalliseen ja tekniseen toteutukseen. Osaamiseni syventyi reaaliaikaisen 3D grafiikan, virtuaalitodellisuuden ja pelitutkimuksen kautta sekä opinnoissani että työssäni. Pelitutkimus ja yrityskehitys antoi vahvan tuen tämänhetkiselle ammattiosaamiselleni.

Työurani pelialalla voidaan katsoa alkaneen vuonna 1999 reaaliaikaisen 3D grafiikan ja virtuaalitodellisuuksien parissa. Rakensimme mm. virtuaalisen talven kylmä/pakkaskonttiin, jonka kanssa kiersimme läpi eurooppalaisia huvipuistoja. Siirtymä varsinaisten pelien pariin tapahtui vuonna 2003, pelitutkimuksen kautta. Tutkimustyöhön kuului digitaalisten pelien integroiminen fyysiseen leikkikenttäympäristöön yhteistyössä leikkikenttävalmistaja Lappsetin kanssa. Vuonna 2005 aloitin työn Oulun yliopistossa tavoitteena synnyttää Oulun alueelle pelialan ekosysteemi ja kehittää liiketoimintaa alueella. Myöhemmin vuonna 2010 toteutin vastaavan hankkeen Tampereen alueella. Nykyiseen työtehtävääni Neogames Finlandiin siirryin vuonna 2013.

Opiskelun osalta pelialalle on monta väylää, niin teknisen, taiteellisen kuin kaupallisten opintojen kautta. On hyvä ymmärtää, että tämän päivän työtehtävät pelialalla ovat hyvin moninaisia ja monenlaiselle osaamiselle on kysyntää. Olennaista kaikissa opinnoissa on oma harrastuneisuus ja pelinkehitysprojektien toteuttaminen käytännön tasolla. Nykyaikaisessa pelinkehityksessä on välttämätöntä ymmärtää peliliiketoiminnan perusteet omasta erikoistumisalueesta riippumatta. Aikainen integroituminen jo opintojen alkuvaiheessa pelialan yhteisöihin ja keskustelut alan ammattilaisten kanssa tukevat merkittävästi omaa suuntautumista oman pelialan osaamisen kehittämistä.
Neogamesin sivuilta https://neogames.fi/services/looking-for-a-job-from-the-finnish-game-industry/ löytyy useita käytännön vinkkejä oman ammatillisen osaamisen kehittämiseen. Olennaista pelialalla työskentelyn osalta on valmius ja halukkuus oppia jatkuvasti uutta ja kehittää omaa osaamistaan. Lisäksi kyky pysyä aikatauluissa, arvioida omaa osaamistaan, ja työtehtävien suorittamiseen tarvittavaa aikaa on tärkeää. Työntekijän tulee myös pystyä suoriutumaan itsenäisesti työtehtävistä ja toisaalta uskaltaa kysyä apua tarvittaessa.

Pelaajien joukko on tänä päivänä hyvin monimuotoinen. Siksi myös pelien kehityksessä tarvitaan monenlaisia ihmisiä.

Susanna Solajoki
PR Manager / Fingersoft

Mitä teet pelialalla työksesi?

Olen töissä Fingersoftilla, jonka tunnetuimpia mobiilipelejä ovat Hill Climb Racing ja Hill Climb Racing 2. Meillä työskentelee noin sata henkilöä, joista suurin osa täällä pääkonttorillamme Oulussa. Olen Fingersoftin PR Manager eli vastaan meidän yritysviestinnästä. Pidän siitä että työni on monipuolista – siihen kuuluu tiedottamista ja verkkoviestintää, työnantajamielikuvan rakentamista, tapahtumien järjestämistä sekä erilaisista yhteistöistä sopimista.

Mikä oli se kipinä jonka kautta tulit pelialalle?

Työskentelin viestintäsuunnittelijana Oamkissa, kun Oulu Game Lab käynnistyi, ja olin mukana sen viestinnän suunnittelussa. Teimme Labille ensimmäiset nettisivut ja markkinoimme koulutusta eri kanavissa ja medialle. Minua on aina kiinnostanut kansainvälisyys, ja pelialan “born global” -ajatus ja valtava kasvupotentiaali tekivät vaikutuksen joka jäi kytemään. Sen jälkeen työskentelin parissa kansainvälisessä teknologiayrityksessä pelialan ulkopuolella, kunnes tulin Fingersoftille töihin vuonna 2020.  

Mitä opiskeluväylää pitkin tulit pelialalle?

Olen valmistunut Centriasta (silloinen Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu) kansainvälisen liiketalouden BBA-tradenomiksi. Sen jälkeen olen laajentanut osaamistani opiskelemalla englantilaista filologiaa ja yhteisöviestintää, mikä on ollut hyödyllinen yhdistelmä kansainvälisissä viestinnän tehtävissä.

Mitä kannattaa opiskella?

Meillä työskentelee monia eri alojen osaajia aina koodareista artisteihin, ja pelialalla kuten muuallakin tarvitaan jokaisessa tehtävässä juuri siihen sopivaa koulutusta. Kuitenkin luovalla alalla on usein jopa hyötyä tutkinnosta, jota ei suoraan mieltäisi edes pelialaan liittyväksi, koska siitä voi ammentaa uudenlaisia ideoita esimerkiksi pelikehitykseen. Meitä kaikkia yhdistää kiinnostus ja into pelejä kohtaan, joten myös harrastuneisuudesta on aina hyötyä.

Pelialan harrastuneisuus, teitkö jotain pelejä ennen työelämää ja miten pelit on liittynyt pelialalle hakeutumiseen?

Minulla ei ole kokemusta itse pelien tekemisestä, enkä aiemmin edes mieltänyt itseäni pelaajaksi. Kuitenkin olen aina lapsesta asti pelannut, mitä milloinkin: lautapelejä, sitten konsolipelejä, ja viime vuosina lähinnä mobiilipelejä. Sanoisin, että pelialalla erilaisten pelien tuntemuksesta on hyötyä tehtävässä kuin tehtävässä.

Mitä muuta teet pelien ja pelialan ohessa? IGDA tai muita pelialan yhteisötoimintaa?

Olen ollut IGDA:n ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa järjestämässä perinteistä Oulun pelialan pikkujoulutapahtumaa. Tapahtumat ovat paras tapa tutustua alan ihmisiin, ja onneksi tapahtumia voidaan taas järjestää pitkän tauon jälkeen enemmän.

Anne Ryynänen
Yritysneuvoja / BusinessOulu

Mitä teet pelialalla työksesi?

Nykyään en ole enää suoraan pelialalla töissä, vaan olen BusinessOululla yritysneuvojana, jossa yhtenä vastuualueenani on luovat alat. Tähän kuuluvat myös pelit. Aiemmin olin töissä oululaisessa pelistudio LudoCraftissa seitsemän vuotta, jossa toimin myynnin, markkinoinnin ja yrityskehittämisen parissa.

Mikä oli se kipinä jonka kautta tulit pelialalle?

Olen aina tykännyt pelata, mutta koska en ole mitenkään erityisen lahjakas taiteellisesti tai teknisesti, en osannut vaikka opiskelupolkua valitessa ajatella koko asiaa. Vasta opintojen loppuvaiheessa huomasin, että kaupallisesta osaamisesta on myös hyötyä alalle. Suoraa kipinää en osaa nimetä. Ehkä kyseessä oli sellainen hitaammin muhiva prosessi, kun aloin ymmärtää millaista kaikkea osaamista pelitiimiin sisältyy.

Mitä opiskeluväylää pitkin tulit pelialalle?

En tosiaan opiskelupolkua valitessa osannut edes ajatella pelialaa. Opiskelin Oulun yliopistossa maisterin tutkinnot, joissa pääaineina olivat englantilainen filologia ja kansainvälinen liiketoiminta. Liiketoiminnan gradu oli peliala-aiheinen, eli niihin aikoihin olin jo ymmärtänyt, että ehkä minäkin voisin alalle päästä ja kantaa oman korteni kekoon.

Mitä kannattaa opiskella?

Sitä mikä itseä kiinnostaa ja mistä saa iloa. Pelialan tiimeihin mahtuu kaikenlaista osaajaa ja erilaisia taustoja tarvitaan.

Pelialan harrastuneisuus, teitkö jotain pelejä ennen työelämää ja miten pelit on liittynyt pelialalle hakeutumiseen?

En tehnyt. Ainoastaan pelasin. 

Mitä muuta teet pelien ja pelialan ohessa? IGDA tai muita pelialan yhteisötoimintaa?

Olen Neogamesin hallituksessa tuoreena tarkkailijajäsenenä. Aloitin vastikään väitöskirjan, jossa tutkailen AR:n käyttöä humanistisesta vinkkelistä. Vaikka asia ei suoraan olekaan pelialaan liittyvä, auttaa se pitämään silmällä kehittyviä teknologioita ja ilmiöitä laajemmin.

Dina Ramse
CEO / MarketingWithDina

Crowdfunding games can be a lot of work, and with everything that needs to be done having someone help you know where to focus the energy can be vital to the success of the campaign.
This is where I come in, with more than 30 games under my belt successfully funded on Kickstarter, I help game designers and publishers streamline the process.
I started my own company after being part of a game project that failed to crowdfund, I learned that there are no shortcuts to the process, and the importance of audience building before launching.

Today I help out with everything from coaching to social media marketing. We call it the Road To Success because with proper planning and execution your project can meet its funding goal.

Project management is important, and when the teams are bigger it becomes even more vital to ensure everyone knows what to expect, and what to do. From handling all social media outputs for a company to assisting with influencer marketing, it’s safe to say we all got our hands full.

One of the things that I have found very helpful is my admin and secretary education, knowing proper file management, project management, and handling people in general. Crowdfunding can be stressful, and intense for many, and making it to the other side of it, in good mental health is vital.

Having taken several courses in social media management, copy- and creative writing has been a tremendous help in my work. Social media is, like us humans, ever-changing, it’s vital for the job that you keep learning.

One of the key elements to any crowdfunding project is its community, with this comes big responsibilities in community management.
I have 15 years of experience with running and managing gaming clubs, conventions, and events, in addition to having set up my own virtual convention, you could say that one of my passions is gathering large crowds to enjoy games together.

I joined the games industry as an editor and proof-reader nearly 20 years ago for a TTRPG project in Norway, since then I have enjoyed working as a playtester, localization tester, community manager, and now Social media and project management, for companies such as EA Games, King Games, Wise Wizard Games, and many more.
My life revolves around games and the gaming industry, from sitting on the WeInGamesFI board to running my company. When I’m not working I’m usually seen playing games with my 4-year-old son, and generally GirlBoss-ing around.

Outi Ohraoja
3D-mallintaja / Critical Force Oy

Mitä teet pelialalla työksesi?

Olen 3D-mallintaja, pääasiassa teen mallinnusta mutta meidän pienemmässä mobiilipelifirmassa olen päässyt myös auttamaan 2D-tehtävissä kuten aseskinit ja konseptointi.

Mikä oli se kipinä jonka kautta tulit pelialalle?

Asiakaspalvelutyö kassalla ei tuntunut omalta, joten aikani siinä työskenneltyäni ajattelin repäistä ja yhdistää kaksi lempiasiaani eli piirtämisen ja videopelit.

Mitä opiskeluväylää pitkin tulit pelialalle?

Opiskelin Kajaanin ammattikorkeakoulussa pelialaa 2014-2017, sitä ennen olin käynyt peruskoulun ja lukion.

Mitä kannattaa opiskella?

Sitä mikä on oma intohimo, pelialalla on tarpeellista kehittää omaa osaamista vielä työelämässäkin ja siihen auttaa pysymään motivoituneena jos on kiinnostunut siitä, mitä tekee. Koulussa kannattaa antaa mahdollisuus eri jutuille ja katsoa, mikä tuntuu omalta.
Pienissä studioissa pääsee yleensä tekemään laajemmin juttuja ja jos haluaa töihin isoon pelitaloon, haetaan usein vähän erikoistuneempaa osaamista (esimerkiksi erikoistehoste- tai käyttöliittymäartisti).
Opiskellessa kannattaa käyttää hyväksi verkostoitumistilaisuuksia eri pelialan tapahtumissa, vaikka ujostuttaisi lähteä.
Jos miettii vain palkkaa (ja helpointa työllistymistä) sanoisin että kannattaa kokeilla, olisiko koodaus oma juttu.

Pelialan harrastuneisuus, teitkö jotain pelejä ennen työelämää ja miten pelit on liittynyt pelialalle hakeutumiseen?

Pienenä me teimme kavereiden kanssa ”lautapelejä” paperille ja modeja tietokonepeleihin kuten The Sims 2:n, mutta en ollut varsinaisesti tehnyt videopelejä ennen pelialan koulutukseen hakeutumista.
Olen tykännyt aina pelata videopelejä, varmaan se lähti siitä kun vanhemmat ostivat pienenä Game Boyn ja pleikkarin meille. Se on vaikuttanut siihen, että kiinnostuin alasta ja hain opiskelemaan.

Mitä muuta teet pelien ja pelialan ohessa? IGDA tai muita pelialan yhteisötoimintaa?

Vapaa-ajallani tykkään vieläkin pelata video- ja lautapelejä kavereiden kanssa sekä tehdä omia projekteja. Opiskellessa kävin paljon IGDA-illoissa ja muissa pelialan tapahtumissa (mm. Casual Connect, Nordic Game, Games First), mutta työelämässä ja varsinkin korona-aikana se on jäänyt vähemmälle.


Ota yhteyttä

Ville Autio

TKI-asiantuntija