Laatu ja toiminnan kehittäminen
Centria-ammattikorkeakoulun laatujärjestelmän tavoitteena on jäsentää ja systematisoida organisaation toimintaa sekä tuoda työkaluja arjen työhön ja laadun jatkuvaan kehittämiseen.
Centria-ammattikorkeakoulun laatujärjestelmä
Ammattikorkeakoulun laatujärjestelmän perustana toimii Strategia 2021-2024(30) ja siinä määritellyt tavoitetilat ja kärkihankkeet. Strategia ohjaa toimintaa ja päätöksentekoa muodostaen perustan ammattikorkeakoulun johtamisjärjestelmälle. Ammattikorkeakoulun laatujärjestelmä muodostuu johtamisjärjestelmästä, ydin- ja tukiprosesseista ja niiden hallinnasta, toiminnan onnistumisen jatkuvasta arvioinnista ja parantamisesta.
Laatu syntyy arjen työskentelyssä. Centrian johto ja henkilöstö ovat sitoutuneet toiminnan ja toimintajärjestelmänsä jatkuvaan parantamiseen. Jokainen Centrialainen osallistuu laadun kehittämiseen ja vastaa omassa roolissaan laadun toteuttamisesta ja toiminnan tuloksellisuudesta. Jatkuvan parantamisen PDCA-sykli on toiminnan kehittämisen keskeisenä periaatteena, kun toimintaa suunnitellaan, toteutetaan ja pysähdytään arvioimaan ja edelleen kehittämään analysoidun tiedon perusteella.
Centrian laadunhallinnan periaatteet ovat seuraavat:
- Laadunhallinta on keskeinen osa toimintaamme ja toiminnan ohjausta, joiden tehtävänä on tukea strategiassa määriteltyjen tavoitteiden saavuttamista.
- Kokonaisvaltaisen laadunhallinnan keskeisiä periaatteitamme ovat asiakassuuntautunut toiminta, jatkuva toimintojen arviointi ja kehittäminen, prosessiajattelu sekä laaja henkilöstön sitoutuminen toimintojen kehittämiseen.
- Hyödynnämme jokapäiväisessä kehittämistyössä tarkoituksenmukaisia laatutyökaluja sekä parhaista käytännöistä oppimista.
- Toimintajärjestelmämme ohjaa ja tukee ydinprosessien ja tukiprosessien toimintaa ja niiden hallintaa sekä toiminnan jatkuvaa parantamista.
- Hyödynnämme toiminnassamme tuotettua dokumentoitua tietoa toiminnan kehittämisessä. Viestimme toiminnan kehittämisestä avoimesti sekä korkeakoulun sisällä että keskeisille sidosryhmille.
Centria varmistaa laatua tekemällä sisäistä laadunhallinnan auditointia ja osallistumalla säännöllisesti ulkoiseen auditointiin. Ulkoisena arviointikumppanina toimii Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi. Karvin toteuttamassa auditoinnissa arvioidaan ammattikorkeakoulun laatujärjestelmää ja sitä, että se täyttää korkeakoulujen laadunhallinnan kansalliset kriteerit ja vastaa eurooppalaisia periaatteita ja suosituksia.
Olemme parhaillaan valmistautumassa seuraavaan Karvin auditointiin, joka sijoittuu alkuvuoteen 2023. Auditoinnin tulokset ovat julkisia ja tullaan julkaisemaan Karvin digitaalisella alustalla kevään 2023 aikana.
Edellinen Karvin toteuttama auditointi tehtiin 2016, josta tehty auditointiraportti on ladattavissa täältä.
Lisätietoja
Leena Saari
Laatupäällikkö
+358505213185
leena.saari@centria.fi
Kokkola