RoboPop – HealthLab jatkuvan oppimisen kehittämisen ympäristönä
Hankkeessa luodaan paikallinen osaamisekosysteemi ja kehitetään terveys- sekä hyvinvointiteknologian koulutustarjontaa.
Toimiala: Hyvinvointi ja terveys
Projektin kesto: 1.9.2023 – 31.8.2026
Toiminta-alue: Keski-Pohjanmaa
Rahoittajat: ESR+
Keski-Suomen ELY-keskus
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue
Projektipäällikkö: Heidi Hintsala
Teknologialähtöisille ratkaisulle ja monialaiselle henkilöstön osaamiselle on kasvava tarve Suomessa ja kaikissa teollisuusmaissa. Tunnistettuja aloja, joilla tarvitaan osaamisen kehittämistä, lisää osaavaa työvoimaa, ja uusia koulutusmahdollisuuksia ovat mm. sosiaali- ja terveysala, jotka ovat myös selkeitä kasvu- ja rakennemuutosaloja. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilla tulee olla tietämystä erilaisista teknologiaratkaisuista, kyky ohjata asiakkaita teknologian käytössä ja innovoida uusia käyttömahdollisuuksia. Tekniikan aloille hyvinvointi- ja terveysteknologia toimialana tarjoaa merkittävän kasvupotentiaalin sekä kotimaassa että viennin näkökulmasta. Alalla menestyminen edellyttää korkeatasoisen teknologia-asiantuntijuuden lisäksi moniportaista asiakasymmärrystä ja tietoa ketterän yhteiskehittämisen toimintamalleista sekä lääkinnällisiä laitteita ohjaavan sääntelyn ja lakien tuntemusta.
RoboPop, HealthLab jatkuvan oppimisen kehittämisen ympäristönä -hankkeessa luodaan paikallinen osaamisekosysteemi ja kehitetään terveys- sekä hyvinvointiteknologian koulutustarjontaa. Päätavoitteena RoboPop-hanke kehittää koulutuksen laatua ja tarjontaa edistämällä monialaista hyvinvointi- ja terveysteknologiaosaamista Keski-Pohjanmaalla.
Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat Keski-Pohjanmaan alueen
- korkea-asteen ja toisen asteen sosiaali-, terveys- ja tekniikan alojen opetus-, ohjaus-, ja tki-henkilöstö sekä opiskelijat
- sosiaali- ja terveydenhuollon sekä teknologiayritysten työntekijät yksityisellä ja julkisella sektorilla
Hankkeen tavoitteet ovat:
- kehittää jatkuvan oppimisen mahdollistavia oppimisympäristöjä ja oppimista tukevaa pedagogiikkaa, sekä lisää yksilöllisen, monimuotoisen, ajasta ja paikasta riippumattoman koulutuksen tarjontaa hyvinvointi- ja terveysteknologian osaamisen alueella
- tukea uusien toimintatapojen ja teknologian hyödyntämistä, sekä niihin liittyvää oppimista ja osaamisen kehittämistä työpaikoilla
- edistää tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan integraatiota sosiaali-, terveys- ja tekniikan alojen koulutukseen sekä työelämään
Virtuaaliset oppimisympäristöt
Laaja-alainen osaaminen on toimintaedellytys sosiaali- ja terveysalalla. Teknostartissa oppija johdatellaan hyvinvointi- ja terveysteknologian, asiakkaan ohjauksen ja asiakasturvallisuuden sekä tietosuojan piiriin.
Kokeilemalla oppiminen
Käytännön kokeilut ovat tärkeä osa teknologian haltuunottoa. Yhteistyössä opetuksen kanssa RoboPop järjestää opiskelijoille tapahtumapäiviä, joissa he pääsevät opastettuna tutustumaan laitteiden toimintaan. Mahdollisuuksien mukaan laitekokeiluja toteutetaan myös paikallisten sote-yksiköiden kanssa todellisissa toimintaympäristöissä.
Hybridioppiminen
Laiteakvaario yhdistelee itsenäistä opiskelua ja laitekokeiluja. Ennen laitteen varaamista käyttöönsä, oppija voi tutustua etukäteen sen toimintaan verkossa sähköisen materiaalin avulla.
Yhteinen kehittäminen
Yhteisen kehittämisen keskiössä on kehittämisjameiksi kutsumamme työpajatoiminta. Kokoamme sosiaali-, terveys- ja tietotekniikan alan opiskelijoita ja työntekijöitä ideoimaan yhdessä ratkaisuja sote-palveluiden käyttäjien päivittäisiin ongelmiin. Kevättalvella 2024 pidettyjen ensimmäisten kehittämisjamien tunnelmiin voit tutustua HealthLabin verkkosivuilla.