Siirry sisältöön
Blogi

Asiantuntijana kehittyminen, osa 2: tarkoituksellinen oppiminen ja asiantuntijuus

Tämä on toinen osa blogikirjoitusta. Ensimmäisessä osassa käytiin tarkemmin läpi tarkoituksellista oppimista. Tässä toisessa blogikirjoituksessa tarkoituksellista oppimista sovelletaan asiantuntijana kehittymisessä.

Kuvassa Marko Forsell poseeraa kameralle hymyillen. Taustalla näkyy Centrian Talonpojankadun kampuksen kirjastoa. Kuvassa myös blogin otsikko.

Nykyisessä tietoyhteiskunnassa asiantuntijuuden kehittäminen on keskeinen osaaminen useassa ammatissa. Pelkkä kokemuksen karttuminen ei riitä asiantuntijaksi kasvamiseen, vaan se vaatii tarkoituksellista oppimista, jossa oppimisprosessi on tavoitteellisesti ohjattu, suunnitelmallinen ja jatkuva.

Tässä blogitekstissä tarkastellaan asiantuntijuuden kehittymistä kahden tunnetun kehikon avulla: Dreyfusin ja Dreyfusin (1980) mallin taitotasoista ja Bloomin (Bloom 1956) taksonomian, jonka avulla tarkoituksellinen oppiminen voidaan jäsentää vaiheittaiseksi etenemiseksi. 

Tarkoituksellinen oppiminen on oppimista, joka perustuu selkeisiin tavoitteisiin ja tietoiseen harjoitteluun. Se eroaa satunnaisesta oppimisesta, jossa uutta tietoa omaksutaan ilman suunnitelmallista etenemistä. Tarkoituksellinen oppiminen sopii erityisen hyvin asiantuntijuuden kehittämiseen, sillä se auttaa syventämään osaamista ja rakentamaan uusia taitoja systemaattisesti. Kun tarkoitukselliseen oppimiseen yhdistetään rakenteelliset kehikot, kuten Dreyfusin ja Dreyfusin ja Bloomin mallit, asiantuntijuuden kehittyminen muuttuu ennakoitavaksi ja mitattavaksi prosessiksi. 

Dreyfusin malli taitojen kehittymisestä 

Dreyfusin ja Dreyfusin (1980) mallin mukaan taitojen kehittyminen tapahtuu viidessä vaiheessa: noviisi, edistynyt aloittelija, pätevä, taitava ja asiantuntija. Näiden vaiheiden avulla voidaan hahmottaa, miten tarkoituksellinen oppiminen tukee etenemistä kohti asiantuntijuutta. 

1. Noviisi (Novice) 

Noviisi tarvitsee tarkat säännöt ja ohjeet, sillä hänellä ei ole vielä kontekstuaalista ymmärrystä tehtävästä. 

Tarkoituksellisen oppimisen rooli: Alkuvaiheessa oppimisen tavoitteet ovat selkeitä ja rajattuja. Bloomin taksonomian alimmat tasot – tiedon muistaminen ja ymmärtäminen – ovat keskeisiä. Esimerkkinä voisi olla uuden työkalun perustoimintojen oppiminen. 

Tavoite: ”Osaan nimetä ja selittää työkalun keskeiset toiminnot.” 

2. Edistynyt aloittelija (Advanced Beginner) 

Tässä vaiheessa oppija alkaa soveltaa tietoa käytäntöön, mutta hänen ymmärryksensä on vielä fragmentaarinen. 

Tarkoituksellinen oppiminen: Harjoittelu siirtyy yksinkertaisten tehtävien soveltamiseen ja ensimmäisten reflektiivisten arvioiden tekemiseen. Bloomin taksonomiassa oppija siirtyy soveltamisen ja analysoinnin tasoille. 

Tavoite: ”Osaan käyttää työkalua tavanomaisissa tilanteissa ja ratkaista perusongelmia.” 

3. Pätevä (Competent) 

Pätevällä oppijalla on riittävästi kokemusta, jotta hän pystyy suunnittelemaan ja tekemään päätöksiä itsenäisesti. 

Tarkoituksellinen oppiminen: Tässä vaiheessa oppija harjoittelee tavoitteellista suunnittelua ja arviointia, kehittää strategioita ja arvioi omaa oppimistaan säännöllisesti. Reflektiota tarvitaan syventämään oppimista ja havaitsemaan omat vahvuudet ja kehityskohteet. 

Tavoite: ”Osaan suunnitella ja toteuttaa tehtävän itsenäisesti ja arvioida lopputuloksen laatua.” 

4. Taitava (Proficient) 

Taitava oppija toimii intuitiivisemmin ja pystyy hahmottamaan tilanteiden kokonaisuuden. Hän soveltaa osaamistaan joustavasti eri tilanteisiin. 

Tarkoituksellisen oppimisen rooli: Oppiminen siirtyy syvälliseen analyysiin ja kokonaisuuksien yhdistämiseen. Bloomin taksonomian synnyn ja arvioinnin tasot korostuvat. 

Tavoite: ”Osaan analysoida monimutkaisia ongelmia ja kehittää uusia ratkaisuja eri konteksteissa.” 

5. Asiantuntija (Expert) 

Asiantuntija ei enää toimi pelkästään sääntöjen mukaan, vaan hän käyttää syvää hiljaista tietoa ja intuitiota päätöksenteossa. Hänen toimintansa on vaivatonta ja joustavaa. 

Tarkoituksellinen oppiminen: Vaikka asiantuntija on kehittynyt pitkälle, tarkoituksellinen oppiminen ei pääty tähän. Se keskittyy nyt omien toimintamallien kehittämiseen ja oman osaamisen jakamiseen muille. Asiantuntija kykenee kehittämään alansa menetelmiä ja luomaan uutta tietoa.  

Tavoite: ”Osaan kehittää uusia toimintamalleja ja opettaa muita käyttämään niitä.” 

Bloomin taksonomia tarkoituksellisen oppimisen tukena 

Bloomin taksonomia on hierarkkinen malli, joka kuvaa oppimisen tasoja yksinkertaisesta tiedon muistamisesta aina uuden luomiseen ja arviointiin asti. Tarkoituksellisen oppimisen avulla oppiminen voidaan suunnitella ja toteuttaa niin, että se etenee askel askeleelta kohti yhä syvempää ymmärrystä ja asiantuntijuutta. 

Kuusi oppimisen tasoa: 

Tarkoituksellinen oppiminen tarjoaa keinoja systemaattisesti edetä näillä tasoilla käyttämällä selkeitä tavoitteita, harjoittelua ja jatkuvaa arviointia. 

1. Muistaminen – Perustiedon rakentaminen 

Oppimisen tavoite: Muistaa ja palauttaa mieleen peruskäsitteitä ja faktoja. 

Tämä on tarkoituksellisen oppimisen lähtökohta, jossa tavoitteena on luoda pohja syvemmälle ymmärrykselle. 

Tarkoituksellisen oppimisen keinot: 

2. Ymmärtäminen – Merkityksen hahmottaminen 

Oppimisen tavoite: Ymmärtää käsitteet ja pystyä selittämään ne omin sanoin. 

Tarkoituksellisen oppimisen keinot: 

3. Soveltaminen – Tiedon käyttö käytännössä 

Oppimisen tavoite: Käyttää opittua tietoa ongelmien ratkaisemiseen tai tehtävien suorittamiseen. 

Tarkoituksellisen oppimisen keinot: 

4. Analysointi – Syvällinen ymmärrys ja yhteyksien löytäminen 

Oppimisen tavoite: Pilkkoa tietoa osiin, löytää sen rakenteelliset yhteydet ja tehdä johtopäätöksiä. 

Tarkoituksellisen oppimisen keinot: 

5. Luominen – Uusien ideoiden ja ratkaisujen kehittäminen 

Oppimisen tavoite: Yhdistää tietoa uusilla tavoilla ja luoda jotain uutta. 

Tarkoituksellisen oppimisen keinot: 

6. Arviointi – Arvioinnin ja päätöksenteon hallinta 

Oppimisen tavoite: Arvioida tietoa kriittisesti ja tehdä perusteltuja päätöksiä. 

Tarkoituksellisen oppimisen keinot: 

Miten tarkoituksellista oppimista rakennetaan Bloomin mallin mukaisesti? 

PLAN: Aseta tavoitteet jokaiselle tasolle. Aloita muistamisesta ja etene systemaattisesti kohti luomista ja arviointia. Käytä SMART-tavoitteita jokaisen tason määrittelyssä. 

Syvenevä oppiminen Bloomin taksonomian avulla tekee tarkoituksellisesta oppimisesta jäsenneltyä ja tehokasta. Jokainen taso tarjoaa välineitä syvemmälle asiantuntijuudelle. Yhdistettynä PLAN-DO-CHECK-ACT-prosessiin tämä malli mahdollistaa oppimisen jatkuvan kehittymisen ja ohjaa yksilöitä eteenpäin kohti asiantuntijuutta – yksi taso kerrallaan. 

Asiantuntijuus ei synny sattumalta, vaan se vaatii pitkäjänteistä, tavoitteellista ja tarkoituksellista oppimista. Dreyfusin ja Dreyfusin malli tarjoaa selkeän viitekehyksen taitojen kehitysvaiheiden tunnistamiseen, kun taas Bloomin taksonomia auttaa jäsentämään oppimistavoitteita ja seuraamaan edistymistä systemaattisesti. Kun tarkoituksellinen oppiminen yhdistetään näihin malleihin, oppimisprosessista tulee suunnitelmallinen ja hallittu, mikä nopeuttaa kehittymistä ja syventää osaamista. 

Jokainen asiantuntija on joskus ollut noviisi. Tarkoituksellinen oppiminen auttaa meitä kehittymään kohti asiantuntijuutta suunnitelmallinen askel kerrallaan.  

Lähteet

Bloom, B.S. 1956. Taxonomy of educational objectives. The classification of educational goals. Handbook I: Cognitive domain. A Committee of College and University Examiners. New York: David McKay Company. Saatavissa: https://eclass.uoa.gr/modules/document/file.php/PPP242/Benjamin%20S.%20Bloom%20-%20Taxonomy%20of%20Educational%20Objectives%2C%20Handbook%201_%20Cognitive%20Domain-Addison%20Wesley%20Publishing%20Company%20%281956%29.pdf  

Dreyfus, S. E., & Dreyfus, H. L. (1980). A Five stage Model of the Mental Activites Involved in Directed Skill Acquisition. University of California, Berkeley: Operations Research Centre. Saatavissa: https://bruceabernethy.com/assets/mirror/dreyfus-model.pdf  

Marko Forsell

Vararehtori (tki)