
AMK–suomi-sanakirja
Mietityttääkö jokin ammattikorkeakouluopintoihin liittyvä termi? Olemme koonneet AMK-sanastoa ja tärkeitä käsitteitä, jotta tiedät, mistä puhumme, kun törmäät näihin termeihin ennen opintojen alkua ja niiden aikana.
Koulutusten toteutusmuodot
Monimuotototeutuksena suoritettavat opinnot sopivat moneen elämäntilanteeseen – myös suoraan toisen asteen oppilaitoksesta valmistuneille. Monimuoto-opinnoissa voit vaikuttaa opintojesi aikatauluun paremmin kuin päiväopiskelussa. Opiskelu monimuotototeutuksessa vaatii kuitenkin opiskelijalta itseohjautuvuutta sekä kykyä aikatauluttaa ja sovittaa opiskelu osaksi muuta elämää.
Opetus järjestetään pääasiassa verkko-opintoina sekä lähiopetuksena toteutettavina intensiivijaksoina, mikä mahdollistaa työskentelyn opintojen ohella. Poikkeuksena on sosiaali- ja terveysala, jossa harjoittelujaksot vaativat aina kokopäiväistä opiskelua.
Opinnot sisältävät erilaisia oppimistehtäviä, projekteja ja ryhmätöitä. Monimuoto-opinnoissa jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma. Opintojen suunnittelussa ja valinnoissa otetaan huomioon opiskelijan yksilölliset kehitystarpeet, vahvuudet ja uratoiveet. Aikaisempia opintoja ja työkokemusta voidaan hyväksilukea osaksi tutkintoa, mikä voi lyhentää suunniteltua opiskeluaikaa.
Työelämässä oleva opiskelija voi suorittaa osan opinnoista omaan työhön liittyvinä projektiopintoina.
Opiskelu päivätoteutuksissa on yleensä päätoimista ja opetus tapahtuu suurelta osin lähiopetuksena kampuksilla. Opetusmenetelmät ovat monipuolisia. Opintoja suoritetaan verkon välityksellä, itsenäisesti, ryhmässä ja vaikkapa projektiopintoina. Opiskeluun sisältyy myös harjoittelua, jossa opitaan käytännön taitoja.
Opetusmuodot
Opetusta, jossa opettaja ja opiskelija ovat fyysisesti eri tiloissa, mutta samanaikaisesti yhteydessä verkkoyhteyden välityksellä.
Opiskelija voi valita osallistuuko lähiopetukseen vai etäopetukseen.
Intensiivijaksolla opetus voi olla opintojaksosta riippuen lähiopetusta kampuksella tai etäopetusta. Intensiivijaksolla on tyypillisesti opetusta selvästi enemmän kuin ryhmän normaalissa aikataulussa.
Opetustilanne, jossa opettaja ja opiskelija ovat fyysisesti samassa tilassa.
Opintojaksolla on alkamis- ja päättymispäivä, joiden rajoissa opiskelija voi ilmoittautua opintojaksolle joustavasti ja suorittaa opintojakson ohjatusti oman aikataulun mukaisesti.
Lukuvuoden sanasto
Lukuvuosi on jaettu kolmeen jaksoon, joista yksi on syyslukukaudella, yksi kevätlukukaudella ja yksi kesällä.
Syys- tai kevätlukukausi. Syyslukukausi alkaa syyskuun alussa ja päättyy joulukuussa. Kevätlukukausi alkaa tammikuussa ja päättyy toukokuussa. Kesäopinnot voivat alkaa toukokuussa ja ajoittuvat pääasiassa kesä-elokuulle.
1.8.–31.7. Opiskelu tapahtuu pääsääntöisesti syyskuun ja toukokuun välisenä aikana. Kesäopinnot toteutetaan 1.5.–31.8. välisenä aikana.
Opintojen sisällöllinen ja rakenteellinen perusyksikkö. Opintojakso voi sisältää sekä lähiopetusta, etäopetusta että itsenäistä työskentelyä. Opintojakson opettaja päättää millä tavoilla opetus toteutetaan.
Opintojen sisältö
AHOT eli aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen perustuu osaamislähtöiseen ajatteluun ja on osa jatkuvaa oppimista. Oppimista ja osaamista ei synny ainoastaan muodollisessa koulutuksessa, vaan myös työelämässä, järjestötehtävissä, harrastuksissa jne. Opiskelijalla on oikeus hakea myös tällaisen osaamisen tunnistamista ja sisällyttämistä tutkintoon. Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta voit keskustella opinto-ohjaajan tai opettajatutorin kanssa.
Valvotussa tenttitilassa suoritettava tentti, Exam-tiloja on käytössä eri korkeakouluilla ja opiskelija varaa ajan tentin suorittamiseen ko. korkeakoulun Exam-palvelusta.
Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma on yksilöllinen opintosuunnitelma, jossa otetaan huomioon opiskelijan aikaisemmin hankittu osaaminen (AHOT), elämäntilanne ja opiskelukyky. HOPS laaditaan yhteistyössä ohjaukseen osallistuvien henkilöiden kanssa.
Tentti joka suoritetaan kampuksella valvotusti
Opinnollistamisen tavoitteena on työn tuominen opiskeluun ja kouluoppimisen siirtäminen työpaikalle. Opinnollistamisella oppiminen ja osaaminen saadaan näkyvään muotoon, jolloin sitä voidaan tarkastella ja arvioida.
Ohjauksella tarkoitetaan tavoitteellista vuorovaikutussuhdetta, jossa ohjaaja teorian ja oman kokemuksen pohjalta auttaa ja kannustaa ohjattavaa niin, että hän saa valmiuksia ohjata omaa toimintaansa. Ohjaukseen kuuluu tuen antaminen epävarmoissa opiskelu- ja siihen liittyvissä asioissa.
Opintojen laajuuden mitta. Yksi opintopiste vastaa n. 27 tuntia opiskelijan työtä. 40 tunnin opiskeluviikko vastaa n. 1,5 opintopistettä.
Osaamistavoitteissa määritellään, mitä osaamista opiskelijalla on opinnon suoritettuaan.
Opintojaksosta tehdään Peppiin toteutus, jolle tutkinto- ja polkuopiskelijat ilmoittautuvat.
Opettajan laatima opinnon toteuttamista ohjaava suunnitelma, joka perustuu opinnon tavoitekuvaukseen.
Opiskelijan työvälineet
Centriassa käytössä oleva oppimisympäristö.
Opintosuoritusotteessa näkyvät opiskelijan suorittamat opintojaksot ja niiden arvioinnit. Opiskelija voi tarvittaessa pyytää opintosuoritusotetta opintotoimistosta.
Mobiilisovellus, jonka kautta opiskelijoille informoidaan ammattikorkeakoulun tapahtumista ja palveluista.
Avoin ammattikorkeakoulu
Ammattikorkeakoulututkintoihin kuuluvia opintojaksoja, joita voi suorittaa myös avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijana.
AMK-tutkinnossa 45 op ensimmäisen vuoden opinnoista ja YAMK-tutkinnossa 10-15 op tutkinnon laajuudesta riippuen. Opinnot aloitetaan uuden aloittavan ryhmän mukana. Polkuopiskelijalla ei ole tutkinto-oikeutta. Polkuopintojen tavoitteena on saavuttaa hakukelpoisuus ammattikorkeakoulun tutkinto-opiskelijaksi. Polkuopinnot suoritettuaan opiskelija voi hakea tutkinto-oikeutta avoimen AMK:n väylän haussa.
Hyväksytysti suoritetut, tutkintoon soveltuvat opinnot sisällytetään osaksi tutkintoa. YAMK-opintoihin osallistuvalla tulee olla suoritettuna AMK-tutkinto. Kahden vuoden (2) työkokemusvaatimuksen tulee täyttyä ennen tutkinto-oikeuden hakemista.
Vinkkaa selitystä uupuvasta termistä!
Askarruttaako joku muu termi? Ole yhteydessä meihin osoitteeseen viestinta@centria.fi, niin lisäämme sen listaan.

Centria opiskelupaikkana
Kolme kampustamme sijaitsevat Kokkolassa, Ylivieskassa ja Pietarsaaressa. Tunnelmallisissa pikkukaupungeissa asuminen on edullista ja välimatkat lyhyitä. Me tarjoamme osaamista suurella sydämellä, ja opiskelijalle on aina tarjolla tukea ja ohjausta. Meillä sinut tunnetaan ja sinusta välitetään.