CSS-yhteistyöllä jatkuvan oppimisen palveluiden kehittämistä
CSS-yhteistyö vahvistaa jatkuvan oppimisen kulttuuria tuomalla yhteen ammattikorkeakoulujen asiantuntijat kehittämään osaamista, jakamaan käytäntöjä ja rakentamaan yhteisiä ratkaisuja muuttuvan työelämän tarpeisiin.

Jatkuvalla oppimisella tarkoitetaan koko elämän mittaista osaamisen kasvua ja kehittämistä. Usein käsite liitetään erityisesti siihen, että omaa osaamista päivitetään ja vahvistetaan työuran eri vaiheissa niin, että se vastaa muuttuviin työelämän tarpeisiin (Opetushallitus, 2025). Muutos on jatkuvaa, ja sen mukana pysyminen edellyttää jatkuvaa oppimista.
Centriassa jatkuvan oppimisen palvelut tarkoittavat avoimen ammattikorkeakoulun opintoja ja erilaisia täydennyskoulutuksia (Centria-ammattikorkeakoulu). Kaksi kertaa vuodessa järjestämme jatkuvan oppimisen foorumeita, jotka on suunnattu osaamisen kehittämisestä kiinnostuneille. Näissä tilaisuuksissa yritykset ja organisaatiot voivat tutustua Centrian toimintaan ja verkostoitua muiden toimijoiden kanssa. Lisäksi tarjoamme pyynnöstä maksuttomia, räätälöityjä jatkuvan oppimisen palveluiden esittelykäyntejä alueemme yrityksissä ja organisaatioissa.
Centria, SAMK ja SeAMK, tuttavallisemmin CSS-yhteistyö, ovat olleet strategisia kumppaneita alkuvuodesta 2024 alkaen. Koulutusorganisaatioiden jatkuvan oppimisen tiimit kokoontuivat 4.9.2025 SAMKin tiloihin Poriin edistämään CSS-yhteistyötä. Päivän aikana keskityttiin jatkuvan oppimisen kehittämiseen. Ohjelmassa oli verkostoitumista, kokemustenvaihtoa sekä konkreettista suunnittelua yhteisistä pienemmistä osaamiskokonaisuuksista.
Tapaamisten kautta voidaan vertailla jatkuvan oppimisen käytäntöjä eri ammattikorkeakouluissa. Se auttaa tunnistamaan kehittämiskohteita ja luo tilaisuuksia löytää uusia, innovatiivisia ratkaisuja.
Opintohallinto-ryhmässä mietittiin yhteistyötä käytännössä. Kokemusten ja käytänteiden jakaminen koettiin tärkeäksi, sillä jokapäiväisessä työssä painitaan samojen tilanteiden ja kysymysten kanssa, vaikka koulujen toimintatavat ja järjestelmät eivät ole toistensa kanssa samanlaisia. Keskustelusta jalostui ajatus CSS-yhteistyön yhteiseen Teams-kanavaan, jossa voi matalalla kynnyksellä kysyä muiden tapoja toimia eri tilanteissa.
Tapaamisessa sovittiin myös yhteisistä toimenpiteistä Eduixille, ideoitiin yhteistä artikkelia asiakaspalvelun arjesta ja hahmoteltiin yhteistä CSS-opintojaksokokonaisuutta. Päivän päätteeksi pääsimme tutustumaan SAMK:n RoboAI-yhteiskäyttölaboratorioon ja Peliselliin.
CSS-yhteistyö ja verkostotapaamiset tukevat jatkuvaa oppimista. Tapaamisten kautta voidaan vertailla jatkuvan oppimisen käytäntöjä eri ammattikorkeakouluissa. Se auttaa tunnistamaan kehittämiskohteita ja luo tilaisuuksia löytää uusia, innovatiivisia ratkaisuja. Samalla yhteistyötapaamiset tarjoavat mukavan sosiaalisen kohtaamisen.
Lähteet
Centria-ammattikorkeakoulu. Täydennä osaamistasi. Saatavissa: https://net.centria.fi/koulutus/taydenna-osaamistasi. Viitattu 17.9.2025.
Opetushallitus. 2025. Mitä on jatkuva oppiminen? Saatavissa: https://www.oph.fi/fi/teemat-ja-kehittaminen/mita-jatkuva-oppiminen. Viitattu 17.9.2025
Riikka Tervonen
Koulutussihteeri
Hannele Häli
Koulutuspäällikkö
Milla Vähäkainu
Opintoneuvoja