Siirry sisältöön
Euroopan sosiaalirahasto 2014-2020 logo Vipuvoimaa EU:lta 2007-2013 logo Keski-Pohjanmaan liitto logo

Huomio myyntiin!

Hanke on myynnin kehittämisprojekti, jossa kiinnitetään alueen yritysten huomio myynnin kehittämiseen ja tärkeyteen, sekä auttaa yrityksiä näkemään myynti laaja-alaisesti kehittämisen arvoisena prosessina muuttuvassa ympäristössä.

Toimiala: Yrittäjyys ja liiketoiminta

Projektin kesto: 01.09.2010 – 31.08.2013

Toiminta-alue: Keski-Pohjanmaa

Rahoittajat: Euroopan unioni, Euroopan sosiaalirahasto, Keski-Pohjanmaan liitto, KOSEK

Lisätiedot: Asta Aikkila-Vatanen, projektisuunnittelija, 044 7250346, asta.aikkila-vatanen@centria.fi

Projektipäällikkö: Asta Aikkila-Vatanen

Projektin kuvaus

Myynti on koko yrityksen tärkein kilpailutekijä. Huomio myyntiin! on myynnin kehittämisprojekti, jossa kiinnitetään alueen yritysten huomio myynnin kehittämiseen ja tärkeyteen, sekä auttaa yrityksiä näkemään myynti laaja-alaisesti kehittämisen arvoisena prosessina muuttuvassa ympäristössä.

Projektin toiminta käytännössä perustuu avoimien, maksuttomien myynnin teemailtojen / workshoppien ja yrityskohtaisten myynnin kehitysohjelmien varaan. Kuukausittaisten teemailtojen aiheet syntyvät yritysten tarpeiden pohjalta.

Huomio myyntiin! -projektin kohderyhmän ovat Kokkolan seutukunnan pk-yritykset ja erityisesti niiden tuotteiden myynnistä vastaavat henkilöt.

Projektin tavoite

Huomio myyntiin projektin tavoite on herättää Keski-Pohjanmaan yritysten kiinnostus myynnin kehittämiseen. Projektissa rohkaistaan yrityksiä toiminnassaan panostamaan myyntiin, ennakkoluulottomastikin, ja etsitään yhdessä heidän kanssaan konkreettisia parannuksia heidän myyntiprosesseihinsa ja työkaluja tehokkaampaan myyntiin.

Tavoitteena on saada aikaan yritysten kehittymistä, kasvua ja kansainvälistymistä.

Projektin toteutus

Projektin toimenpiteet on jaettu kahteen osakokonaisuuteen:

Noin kahden kuukauden välein pidetään yrityksille avoimia, maksuttomia Myynnin Workshopeja. Tapahtumiin mahtuu kerrallaan noin 10-15 eri yrityksen edustajaa.

Työpajojen aiheet syntyvät yritysten tarpeiden pohjalta esimerkiksi:

– myynti vs. markkinointi, kilpailua vai yhteistyötä?
– myynti on ostamisen helpottamista
– myyjän imago on yrityksen imago
– myynti on psykologiaa?
– mitä messuilla myydään vai myydäänkö?
– myyntiä bittiavaruudessa
– b-to-b myynti ja kuluttajamyynti, onko niissä eroa
– suomalainen / keskipohjalainen myyjä
– puhelinmyynti, arvostettu ammatti?

Myynnin workshopin tulosten perusteella valituille yrityksille tarjotaan yrityskohtaista koulutusta ja konsultointia.

Kehittämisohjelman yhden osa-alueen kesto on noin kuukausi, joka sisältää yhden konsultointipäivän sekä yhden päivän kehitys- ja toimenpideohjelman laatimiseen ja läpikäymiseen yrityksen kanssa. Joka osa-alueesta kirjoitetaan yritykselle kirjallinen raportti ja toimenpidesuunnitelma aikatauluineen. Osa-alueen läpikäynnin jälkeen yrityksen kanssa sovitaan kolmen kuukauden ja puolen vuoden välein tapahtuvasta seurantapäivästä.

Madventures Kokkolassa (2013)

Myyjien keväthuolto (2013)

Myynnin eurot (2013)?