Siirry sisältöön
Visio 2030, Jane ja Aatos Erkon säätiön logo
Lapsia laulaa rivissä

MUSIIKKIALAN KOULUTUS KOHTI 2030-LUKUA

– Tulevaisuuskestävä oppilaitoskulttuuri

Toimiala: Opetuksen hankkeet

Projektin kesto: 15.1.2025-15.1.2026

Toiminta-alue: Kansallinen / Keski-Pohjanmaa

Rahoittajat: Jane ja Aatos Erkon säätiö

https://musiikkikoulutuksenvisio.fi/ajankohtaista/

Lisätiedot: Päätoteuttaja: Konservatorioliitto

Projektipäällikkö: Annika Mylläri

Musiikin koulutusalojen vuosina 2019-2020 yhdessä luoma Suomalaisen musiikkikoulutuksen visiotyö tuotti alan kentälle tahto- ja tavoitetilan, jonka tarkoituksena on edistää musiikkikoulutuksen vaikuttavuutta yhteiskunnassa. Tavoitteena on vahvistaa ja lisätä alan toimijoiden välistä yhteistyötä ja kehittää musiikkikoulutuksen rakenteita mahdollistamaan yhdenvertaisen ja jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia. Visiotyössä esitettiin 25 toimenpide-ehdotusta, joiden kautta tavoitellaan yhteistä näkemystä koulutuksen kehittämistarpeista, tavoitteista ja toimenpiteistä.  

Tulevaisuuskestävä oppilaitoskulttuuri -hankkeen päätavoitteet: 

Hankkeessa toteutetaan kolme pilottia, joissa eri koulutusasteita edustavat musiikkioppilaitokset ja organisaatiot etsivät uusia ratkaisuja musiikkikoulutuksen kenttää koetteleviin haasteisiin. Tavoitteena on kehittää ratkaisuja, joiden avulla musiikkioppilaitokset uudistavat toimintaansa vastaamaan tulevaisuuden toimintaympäristön haasteisiin.  

Centria-ammattikorkeakoulu toteuttaa Tulevaisuuskestävä oppilaitoskulttuuri -hankkeen pilotti 3:n yhteistyössä Jyväskylän yliopiston musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitoksen kanssa. Hanketta rahoittaa Jane ja Aatos Erkon säätiö. 

Centrian pilotti toteutetaan vuoden 2025 aikana. Musiikkiala kohti 2030-lukua -hanke toteutetaan ajalla 16.9.2024-15.9.2026.   

Tekstinä Tulevaisuuskestävä oppilaitoskulttuuri taustalla laulavia lapsia, alareunassa Visio 2030 logo ja Jane ja Aatos Erkon säätiön logo

Tavoitteet 

Musiikkialan koulutus kohti 2030-lukua – Tulevaisuuskestävä oppilaitoskulttuuri -hankkeen pilotti 3:n tutkimus tuottaa koulutusten valtakunnallista kehittämistä tukevaa tietoa.  

Toimenpiteet 

Tutkimustyötä tehdään osallistaen kenttää mahdollisimman laajasti kyselyin, työpajoin ja haastatteluin vuoden 2025 aikana. Tutkimuksessa selvitetään musiikkipedagogien ja musiikin aineenopettajien erilaisia koulutuspolkuja ja opetussuunnitelmien sisältöjä sekä niiden mahdollisia päällekkäisyyksiä. Ajankohtaisena case-esimerkkinä tutkimuksessa tarkastellaan Jyväskylän yliopiston uutta LuoMus-koulutusta, joka antaa opiskelijoille kaksoiskelpoisuuden toimia sekä luokanopettajana että musiikinopettajana. 

Tulokset 

Tutkimuksen tuottamaa ajankohtaista tietoa voidaan hyödyntää musiikkipedagogien ja musiikinopettajien koulutussisältöjen valtakunnallisessa kehittämistyössä. Vuoden 2026 aikana tutkimuksen pohjalta laaditaan käytännönläheinen tukimateriaali koko kentän hyödynnettäväksi. 

Yhteystiedot

Lea Vartiainen

TKI-asiantuntija


Annika Mylläri

Koulutusalapäällikkö (musiikki)