Qvarken Game Lab
Toimiala: Digitalisaatio
Projektin kesto: 1.6.2021 – 31.10.2022
Toiminta-alue: Keski-Pohjanmaa / Pohjanmaa
Rahoittajat: Interreg Botnia-Atlantica
Pohjanmaan Liitto
Projektipäällikkö: Ville Autio
Qvarken Game Lab tukee peliteollisuutta Suomessa Pohjanmaalla ja Ruotsissa Länsipohjassa. Hankkeessa yhdistetään verkostoja, luodaan kohtaamispaikkoja luoville työpajoille, työskennellään innovoinnin parissa painottaen konkreettisia tuloksia ja työstetään strategisesti peliteollisuuden tasa-arvoasioita.
Alan innovointia ja kilpailukykyä vahvistetaan kutsumalla hankkeeseen mukaan mentoreita ja asiantuntijoita, järjestämällä luovia tiloja, kuten pelijameja ja hackathoneja, sekä työskentelemällä riskipääoman parissa mahdollisten investointien helpottamiseksi.
Peliteollisuuden markkinat kasvavat jatkuvasti, ja teollisuudella on maaseutualueillamme suuri kasvupotentiaali. Qvarken Game Lab tukee peliteollisuutta Suomessa Pohjanmaalla ja Ruotsissa Länsipohjassa. Hankkeessa yhdistetään verkostoja, luodaan kohtaamispaikkoja luoville työpajoille, työskennellään innovoinnin parissa painottaen konkreettisia tuloksia ja työstetään strategisesti peliteollisuuden tasa-arvoasioita.
Alan innovointia ja kilpailukykyä vahvistetaan kutsumalla hankkeeseen mukaan mentoreita ja asiantuntijoita, järjestämällä luovia tiloja, kuten pelijameja ja hackathoneja, sekä työskentelemällä riskipääoman parissa mahdollisten investointien helpottamiseksi.
Hankkeessa keskitytään peliteollisuutta koskevan tiedon keräämiseen, jalostamiseen ja levittämiseen peliteollisuuden vahvistamiseksi sekä paikallisella että valtiorajat ylittävällä tasolla.
Qvarken Game Lab toteutetaan yhteistyössä Yrkeshögskolan Novian, Åbo Akademin / Experience Labin, Centria-ammattikorkeakoulun, Skellefteå Science Cityn ja Kramforsin kunnan kanssa. Hanke saa rahoitusta Interreg Botnia-Atlanticalta ja Pohjanmaan liitolta.
Qvarken Game Lab hankkeessa selviteltiin kehityskohteita pelialan kehittymiseen liittyen. Kehityssuunnat on koostettu oheiseen playbook-kokonaisuuteen: