Mikä ihmeen siirtokuljetus?
Perjantaiväsyneet aivoni jäivät jumittamaan sanaan siirtokuljetus, jonka näin lukevan erään linja-auton keulassa perjantaisessa ruuhkassa. Mikä ihmeen siirtokuljetus? Eivätkö ne kaikki kuljetukset ole siirtokuljetuksia, jos ihmisiä siirretään paikasta toiseen, mietin, mahdollisesti hieman nälkäisenä ja väsyneenä itsekseni mutisten.

No, kyllähän minä tietysti ymmärsin, että kyse on linja-auton siirtämisestä paikasta a paikkaan b, eikä matkustajia voi sillä matkalla ottaa kyytiin.
Tuo tilanne oli kuitenkin hyvä esimerkki siitä, kuinka tärkeää on ottaa kohderyhmä huomioon asioista viestittäessä. Siirtokuljetus on kaiketi termi, jota käytetään yrityksessä sisäisesti, mutta olisiko tavallisille tallaajille parempi sanoittaa asia jotenkin toisin?
Myös tekstejä kirjoittaessa on tärkeää ottaa kohderyhmä huomioon. Viesti ei mene perille, jos ei kieli ole sama – ja pahimmassa tapauksessa voi tulla väärinkäsityksiä.
Centrian asiantuntijat omaavat valtavasti sellaista osaamista, josta koko Centrian toiminta-alue voi hyötyä. Vaikeaa on kuitenkin hyötyä sellaisesta, josta ei ole tietoinen.
Centriassa henkilökunnan jäsenet ovat viimeisen vuoden aikana kunnostautuneet melkoisiksi kirjoittajakoneiksi, kun he ovat tuottaneet monenlaisia julkaisuja lukuisiin eri kanaviin levittäen tietoaan ja asiantuntijuuttaan ympäröivään yhteiskuntaan, Centrian strategisten tavoitteiden mukaisesti. Julkaisujen kohderyhminä ovat olleet esimerkiksi kollegat, hankekumppanit, rahoittajat, elinkeinoelämä, päättäjät sekä kolmannen sektorin toimijat.
Kaikkea ei kuitenkaan voi kirjoittaa kaikille. Tai voi, mutta tyylin ja asioiden käsittelyn ja käsittelysyvyyden tulisi muuttua kohderyhmän mukaisesti.
Kirjoittamista helpottaaksemme olemme Centrian julkaisutoiminnassa ohjeistaneet henkilökuntaa valitsemaan kirjoitukselleen sopivan ”mielikuvayleisön”, ja kirjoittamaan niin, että tuo valittu yleisö varmasti ymmärtää. Tekstille syntyy sopivanlainen raami ja viitekehys, kun kirjoittaja näkee potentiaalisen yleisön silmiensä edessä. Siinä hahmottuu ajatus siitä, mitä lukija jo tietää, mitä hänen olisi tarpeen tietää ja millä tavalla niistä asioista kannattaa hänelle kertoa – syntyy johdonmukainen tarina.
Centrian asiantuntijat omaavat valtavasti sellaista osaamista, josta koko Centrian toiminta-alue voi hyötyä. Vaikeaa on kuitenkin hyötyä sellaisesta, josta ei ole tietoinen. Niinpä kannustamme edelleen henkilöstöämme kirjoittamaan, jotta pystyisimme parhaalla mahdollisella tavalla toteuttamaan yhtä ammattikorkeakoulun tärkeimmistä tehtävistä, eli alueemme kehittämistä. Meidän julkaisutoimintaa kehittävien tehtävänä on rakentaa kirjoittamiselle mahdollisimman hyvät olosuhteet ja työkalut.
Kirjoittaja työskentelee Centriassa muun muassa julkaisutoiminnan kehittämisen parissa.
Martina Store
TKI-asiantuntija
Kokkola