Mistä se opiskelija tänne tupsahti? – Kansainvälisen opiskelijan pitkä tie Centrian kampukselle, osa 1
Korkeakouluopinnoista kiinnostunut hakija haaveilee opinnoista ulkomailla. Mikä on seuraava askel? Hän tutkii tarjolla oleva mahdollisuuksia. Googlaa. Kuulee kokemuksia kavereiltaan. Centria-ammattikorkeakoulun lisäksi vaihtoehtojen joukossa ovat todennäköisesti myös monet muut Suomen ja maailman korkeakoulut. Miten saamme hakijan kiinnostumaan juuri Centriasta?

Kontaktipintoja Centrian ja mahdollisen hakijan välillä on useita. Centriaa markkinoidaan erityisesti messuilla niin kotimaassa kuin ulkomaillakin, eri alustoilla (Studyportals, Study in Finland), webinaareissa, sosiaalisessa mediassa ja uutiskirjeiden välityksellä. Lisäksi apuna ovat Centrian kanssa yhteistyötä tekevät agentit, joskin agenttiyhteistyötä tehdään vähän. Tärkeässä roolissa ovat myös lähettiläät, joiden kautta esiin nousevat autenttiset opiskelijatarinat.
Kaikissa kohtaamisissa tärkeää on paitsi markkinoida Centriaa, myös antaa realistinen kuva hakijalle opinnoista, lukuvuosimaksuista ja apurahoista, työmahdollisuuksista sekä elämästä Suomessa. Virheellistä tietoa opinnoista ja elämästä Suomessa annetaan sosiaalisessa mediassa eri kanavilla. Väärää tietoa voi välittyä myös Suomeen aiemmin saapuneilta opiskelijoilta, jotka ovat hakeutuneet opiskelemaan, kun linjaukset ovat olleet erilaisia. Viime vuosina muutoksia on tehty esimerkiksi liittyen kielitodistuksiin, hakemusmaksuihin ja lukuvuosimaksuvelvollisuuteen. Haluamme, että hakija innostuu Centriasta, mutta emme halua hänen hakeutuvan meille virheellisin perustein.
Meille itsestään selviä asioitakin kannattaa nostaa esiin. Messuilla hakijan kiinnostuksen saattaa esimerkiksi herättää niinkin yksinkertainen asia kuin opiskelujen ja muun elämän tasapaino – opiskelu ei viekään kaikkea aikaa!
Hakijoiden neuvonta on tärkeää
Hakijoiden yleisin yhteydenottokanava on tietenkin sähköposti. Hakijoiden kysymyksiin vastaavat hakijapalveluiden ja EduExpon asiantuntijat. Yleisimmät kysymykset liittyvät hakukelpoisuuteen, hakeutumiseen, lukuvuosimaksuihin ja apurahoihin. Kysymyksiä tulee ympäri vuoden ja erityisen kiireistä aikaa on tammikuu ja 1. yhteishaku. Hakuaikoina järjestetään lisäksi webinaareja, joihin kuka tahansa voi osallistua.
Kaikkiin sähköpostiin tulleisiin kysymyksiin vastataan ja yleisimpiin kysymyksiin löytyvät vastaukset myös nettisivuiltamme, joita pyritään koko ajan parantamaan ja selkeyttämään.
Vaikka tietoa ja neuvontaa tarjotaan paljon, vaaditaan hakijalta (ja myöhemmin opiskelijalta) paljon itseohjautuvuutta. Pyrimmekin korostamaan hakijan omaa vastuuta perehtyä hänelle annettuihin tietoihin ja noudattaa niitä. Kaikki hakijat eivät ole välttämättä tottuneet samanlaiseen itseohjautuvuuden vaatimukseen. Se on iso kompastuskivi ja vaatii meiltä tiedonantajina ainaista pohdintaa siitä, onko tieto saavutettavassa muodossa ja oikeassa paikassa, niin että se saavuttaa kohderyhmämme. Talven aikana järjestämme tänä syksynä meillä aloittaneille kansainvälisille opiskelijoille työpajan, jonka avulla pyrimme löytämään parhaat tavat viestiä ja tukea. Aina voi parantaa!

Haun aikana hakijan tulee täyttää hakemus Opintopolussa vaadittavine liitteineen tiettyyn päivämäärään mennessä. Hakukelpoisuusvaatimukset riippuvat hakukohteesta ja tässä vaaditaankin hakijalta asiaan tarkkaa perehtymistä. Toivomme tietysti myös, että hakija on perehtynyt niiden koulutusohjelmien kuvauksiin, joihin hän on hakemassa, ja että hän ymmärtää, mitä kaikkea häneltä vaaditaan opintojen suhteen (päiväopinnot kampuksella, suomen kielen opiskelua).
Hakijan tulee myös maksaa hakemusmaksu, mikäli hän on hakemusmaksuvelvollinen. Hakemusmaksu otettiin uudelleen käyttöön kevään 2025 hauissa.
Seuraava askel on valintakoe, joka hakukohteesta riippuen voi olla verkossa tehtävä kirjallinen koe, haastattelu tai video, tai niiden yhdistelmä. Hakija voi tulla hyväksytyksi myös SAT-, GRE- tai GMAT-kokeiden pisteillä. Uusimpana valintatapana on Centrian oma todistusvalinta, jossa hakija voi tulla hyväksytyksi, mikäli hänen arvosanansa ovat tarpeeksi hyvät. Nyt joulukuussa alkavassa todistusvalinnassa kaikki hakukelpoiset hakijat myös haastatellaan.
Hakemuskäsittelyjä kertyi viime hakukautena lähes 4 000. Yksittäisiä hakemuksia oli vähemmän, mutta hakemukset käydään läpi useassa eri vaiheessa, joten siten käsittelykertojakin kertyy. Esimerkiksi 1. yhteishaussa hakemuksien käsittelyvaiheita on kolme. Ensin yksilöidään ja passivoidaan. Jälkimmäinen tarkoittaa sitä, että korkeakoulut varmistavat, että samalla henkilöllä on yhdessä haussa vain yksi hakemus, uusin jää voimaan, eli kaikki muut hakemukset passivoidaan. Yksilöinnillä taas varmistetaan, että sama henkilö ei ole useana eri henkilönä Opintopolun henkilöpalvelussa.
Seuraava askel on hakijoiden kielitaidon ja passien tarkistus. Vaatimukset täyttävät hakijat kutsutaan valintakokeeseen. Lopuksi tietyt korkeakoulut tarkistavat yhteistyössä näiden hakijoiden hakukelpoisuudet, eli todistukset.
Viime hakukautena järjestimme useita webinaareja ja Instagram-livejä, kiersimme messuilla, lähetimme uutiskirjeitä ja vastasimme tuhansiin sähköposteihin. Viime vuoden aikana olemme vastaanottaneet noin 5 500 viestiä. Työ huipentuu valintoihin ja lähetimmekin valintakirjeitä usealle sadalle hyväksytylle hakijalle.
Miten kansainvälisen hakijan tie jatkuu valinnasta eteenpäin? Onko meille valittu opiskelija myös meidän tuleva opiskelijamme? Siitä seuraavassa kirjoituksessamme.
Helena Korpela
Asiantuntija (kansainväliset asiat, koulutusvienti
Maria Store
Asiantuntija (hakijapalvelut)