Siirry sisältöön
Blogi

Muutosmatkalla – pian 2 vuotta Digivisiotyötä Centriassa

Muutos on mahdollisuus. Työelämä on jatkuvaa muutosta. Mikään ei ole pysyvää, paitsi muutos. Maailma ei ole koskaan muuttunut niin nopeasti kuin nyt. Muutosvauhti kiihtyy jatkuvasti. Nämä muutoksen liitetyt sanonnat – kuluneiksikin niitä voisi nimittää – ovat meille kaikille tuttuja, ja omalla tavallaan myös tosia. Mikä niistä pätee parhaiten, kun puhutaan Digivisiosta? (Ja montako kertaa sana ”muutos” mahtuu yhteen blogikirjoitukseen?)

Vasemmalla kuva Anna Pulkkisesta ja oikealla blogin otsikko

Digivisio 2030 on 37 suomalaisen korkeakoulun yhteishanke, joka painottuu alkuvaiheessa vahvasti jatkuvaan oppimiseen, kun korkeakoulujen jatkuvan oppimisen tarjonnan kokoava Opin.fi-palvelu avautuu keväällä 2025. Koska hankkeen tunnistettiin tuovan monenlaisia muutoksia korkeakoulujen arkeen, perustettiin muutosjohtamisen tuen ohjelma, jonka tarkoituksena on ollut tukea korkeakouluja hankkeen tuomien muutosten tunnistamisessa ja sisäisessä kehittämistyössä (Maliranta 2022). Muutosohjelma starttasi virallisesti lokakuussa 2022, jolloin jokainen korkeakoulu nimesi muutoskoordinaattorin ”fasilitoimaan Digivisioon liittyvää yhteiskehittämistä, moniammatillista verkostoitumista ja korkeakoulun toimintakulttuurin muutosta” (Digivisio 2030).

Jo joulukuussa 2022 jokaisen korkeakoulun tuli palauttaa ensimmäinen versio oman korkeakoulunsa muutosohjelmasuunnitelmasta. Tässä dokumentissa Centriakin pyrki tunnistamaan, mistä hankkeessa on ylipäätään kyse, ja millaisia muutoksia se meillä tarkoittaa. Keskustelu oppijalähtöisyydestä, jatkuvasta oppimisesta ja korkeakoulun omista tavoitteista ja painopisteistä virisi vilkkaana. Muutosohjelmasuunnitelmaa on sittemmin säännöllisesti päivitetty, ja matkan varrella – Opin.fi-palvelun käyttöönoton lähestyessä – sen nimikin on muuttunut käyttöönottosuunnitelmaksi.

Vaikka Digivisio 2030 -hanke usein mielletään tietojärjestelmähankkeeksi, ovat keskustelut ja toimenpiteet ainakin meillä Centriassa painottuneet kuitenkin enemmän prosesseihin, toimintatapoihin, vastuisiin, rooleihin ja yhteistyöhön. Teknologiset uudistukset: rajapinnat, tiedonsiirrot tai oppijanumerot, saattavatkin olla helpoimmin ratkaistavissa olevat ja vähiten huolta aiheuttavat teemat korkeakoulun näkökulmasta (vaikka varmasti niissäkin vielä hiomista riittää). Toisaalta ne ovat erittäin merkityksellisiä, ja luovat moninaisia mahdollisuuksia jatkossa esimerkiksi tiedolla johtamisen, työn sujuvuuden tai automatisoinnin näkökulmasta.

Haastavampia keskusteluja tämän kahden vuoden aikana onkin käyty sen ympärillä, mitä kaikkea jatkuvaan oppimiseen sisältyy, millaista kehittämistyötä se vaatii, miten jatkuva oppiminen organisoidaan, millaisia prosesseja siihen liittyy, kuka niistä vastaa, missä on omistajuus tai millaista yhteistyötä jatkuvassa oppimisessa tehdään sekä sisäisesti että erilaisissa verkostoissa. Kompleksisia, monimutkaisia, välillä kipeitäkin asioita. Kaikkia vastauksia meillä ei vieläkään ole, mutta keskustelu on kuitenkin käynnistynyt, ja näkyy jo konkreettisesti vaikkapa uusien toimenkuvien kautta tai opetuksen ja TKI:n vuoropuhelun lisääntymisenä.  

Mikä alussa mainituista muutokseen liittyvistä sanonnoista voisi kuvata kulunutta kahta vuotta parhaiten? Opin.fi on tuomassa meille korkeakouluille kansallisen alustan, johon voimme koota jatkuville oppijoille kohdennetun tarjonnan. Meistä itsestämme on kiinni, miten osaamme tuota palvelua hyödyntää, ja miten saamme siellä laadukkaalla, kiinnostavalla ja monipuolisella tarjonnalla näkyvyyttä. Tässä tapauksessa muutos siis on (paitsi jatkuvaa) myös mahdollisuus: niin meille korkeakouluille kuin jatkuvalle oppijalle ja koko yhteiskunnalle.

Jatkoakin seuraa: vaikka erittäin tarpeelliseksi, jopa välttämättömäksi, korkeakouluissa koettu muutosohjelma vuoden vaihteessa nykyisessä laajuudessaan päättyy, kestää hanke kuitenkin vuoteen 2030. Pian avautuva Opin.fi-palvelu on loppujen lopuksi vain pieni osanen koko hanketta.  Seuraavassa vaiheessa painopiste siirtyykin opetusyhteistyöhön, tutkinto-opiskelijoihin ja kansainvälisyyteen opin.fi-palvelun jatkokehityksen ohella.

P.S. 18 kertaa.

Lähteet

Digivisio 2030. 2022. Muutoskoordinaattorin tehtäväkuva. Digivision Eduuni-wiki.

Maliranta, E. 2022. Muutosjohtamisen tuen ohjelma valmisteilla Digivisiossa. Saatavissa: https://digivisio2030.fi/muutosjohtamisen-tuen-ohjelma-valmisteilla-digivisiossa/

Anna Pulkkinen

Asiantuntija (digipedagogiikka)

+358447250084

Kokkola