Siirry sisältöön
Tapahtumat, Tutkimus ja kehitys

Sähköautot Ylivieskan autolaaksossa

14.4.2023 klo 10:00 – 15:00

Ylivieskan autolaakso

Tapahtuman järjestäjien logot

Sähköinen hyötyliikenne ottaa Ylivieskan autolaakson haltuunsa 14.4. klo 10-15, kun Aution Auton (Ratakatu 18) ja Vieskan Sähköpalvelun (Ruutihaantie 13) tilat ja pihapiirit täyttyvät aiheeseen liittyvästä kalustosta, laitteista ja aiheeseen perehtyneistä asiantuntijoista. Tapahtuman kävijät saavat tutustua sähköautojen huoltopalveluihin, latauslaitteistoihin ja autoihin. Wetteri tuo paikalle koeajettavaksi Ford E-Transit sähköpakettiauton sekä Ford Mustang Mach-e henkilöauton. Lisäksi paikalla on SÄLLI-hankkeen investoima sähkökäyttöinen pakettiauto ja hankkeen asiantuntijoita kertomassa sähköistyvästä hyötyajoneuvoliikenteestä.

Käynnistymässä olevassa SÄLLI-hankkeessa keskitytään raskaamman liikenteen sähköistymisen tutkimiseen, jossa käyttöprofiilit vaihtelevat merkittävästi ja energiatarpeet ovat merkittävästi suuremmat kuin henkilöajoneuvoliikenteessä. Koska tekeminen Pohjois-Pohjanmaalla on luontevampaa kuin puhuminen, päätimme puhumisen ja arvailun sijasta kokeilla sähkökäyttöisten hyötyajoneuvojen soveltuvuutta ja toimivuutta alueella. Oulun Yliopisto, Koulutuskuntayhtymä JEDU sekä Centria-ammattikorkeakoulu valmistelivat hankekokonaisuuden sähköisen hyötyliikenteen edistämiseksi Pohjois-Pohjanmaan alueella.

Sähköautoilu on edelleen murrosvaiheessa. Käyttäjillä, autojen myyjillä, latausasemien myyjillä ja asennusyrityksillä alkaa olemaan todellisia käyttökokemuksia. Meille on käyttökokemusten kautta kehittynyt hyvä tietotaito myydä asiakkaalle tarpeeseen ja kiinteistöön oikeanlainen latausasema. Yksi syy miksi olemme SÄLLI-hankkeessa mukana on olla alueen johtava sähköautojen latausasemien asennusyritys. Hankimme koko ajan uutta tietoa ja taitoa aiheen ympäriltä.

Tommi Saari, Vieskan Sähköpalvelu Oy

Euroopan aluekehitysrahaston ja Pohjois-Pohjanmaan liiton rahoittaman hankkeen tavoitteena on etsiä ratkaisuja yritysten kannattavuuden parantamiseksi, uusien teknologioiden käyttöönoton vauhdittamiseksi ja alueen energiatehokkuuden edistämiseksi. Sähkökäyttöisillä ja polttomoottorikäyttöisillä hyötyajoneuvoilla ajetaan yhteneväisiä reittejä samoissa olosuhteissa ja kerätään vertailukelpoista dataa energiatehokkuudesta ja päästöjen vähenemisestä.

Kokonaisuuteen kuuluu kaksi hanketta; investointi ja kehityshanke. Investointihankkeen rahoituksella JEDU:lle hankitaan sähkökäyttöinen pakettiauto, raskas 40-tonnin painoluokan kuorma-auto, sekä niihin liittyvät latausasemat ja korjaamolaitteet. Kuorma-autoon hankitaan myös HCT-perävaunuyhdistelmä yhdistelmäkorttikoulutuksia varten. Suurin osa hankinnoista on jo kilpailutettu, pakettiauton toimitus on jo käynnissä ja kuorma-auto perävaunuineen saadaan käyttöön syksyllä 2023.

Aution Auto haluaa olla mukana tulevaisuudessa, kun sähköautojen huolto vapautuu merkkikorjaamoilta yleisille toimijoille. Meillä löytyy kiinnostusta niiden korjaamiseen ja kiinnostus on lisääntynyt SÄLLI-hankkeen ja ATOY-tukkurin kautta saatujen asioiden myötä. — SÄLLI-hanke tukee muutenkin jo erikoistuneen talon tulevaisuutta.

Jarkko Leppälä, Aution Auto Oy

Centria on mukana hankkeessa tuottamassa dataa ajoneuvojen energia- ja kustannustehokkuudesta. Hankkeen aikana ajoneuvoista kerätään energiankulutus- ja olosuhdetietoja, tietojen pohjalta muodostetaan tietoa sähkökäyttöisten ajoneuvojen kustannustehokkuudesta verrattuna polttomoottorikäyttöisiin. Tuotettu tieto on arvokasta alueen logistiikka-alan yrityksille, jotka yrittävät parhaansa mukaan tarjota edullisia kuljetuspalveluita huolimatta kohonneista polttoaine- ja käyttökustannuksista. Hankkeen aikana saamme muodostettu käytännön tietoa siitä millä reiteillä sähkökäyttöisten hyötyajoneuvojen käyttäminen on kustannustehokasta ja millä reiteillä kannattaa valita  polttomoottorikäyttöinen.  

Hankkeiden yhteenlaskettu budjetti on noin 1,7 miljoonaa euroa. 


Lisätietoa

Jari Kaarela

Yliopettaja (tuotantotalous)


Tero Kaarlela

Yliopettaja (kone- ja tuotantotekniikka)