Siirry sisältöön
Tutkimus ja kehitys

Vastuullisuus valttina

Vastuullisuus nähdään valttina Ahola Groupissa, Paapii Designissa ja Keski-Pohjanmaan Yrittäjissä.

Kuvassa PaaPii Designin Anu Corin, taustalla kuva jossa lapsi niityllä.
Anu Corin kertoi Paapii Designin vastuullisuusteoista ja viestinnästä aamukahvitilaisuudessa.

Kokkolaisten tunnettujen yritysten edustajat kertoivat vastuullisuustoimistaan ja niiden viestinnästä SustainChange-hankkeen aamupalatilaisuudessa Kokkolan kampuksella 10.1.2023. Tilaisuudessa esiteltiin myös hankkeen kevään aikana toteutettavaa vastuullisuuskoulutusta, joka on suunnattu Keski-Pohjanmaan mikro- ja pk-yrityksille. 

Keski-Pohjanmaan Yrittäjät ry:n Mervi Järkkälä nosti esille valtakunnallisen vastuullisuuskyselyn, jonka mukaan 76 % yrityksistä kokee huomioivansa vastuullisuusajattelun toiminnassaan tällä hetkellä.  

– Isoilla yrityksillä on luontaisesti taloutta toimia vastuullisesti ja myöskin se on kilpailuvaltti. Jos taas mennään mikroyrityksiin tai yhden hengen yrityksiin kuten vaikkapa kampaajiin, niin he voivat ostaa ekologisia tuotteita ja se on heidän vastuullistekonsa. Se lähtee pienistä asioista liikkeelle. Kokonaisuudessaan vastuullisuus vaikuttaa positiivisesti liiketoimintaa ja yrityksen brändiin. 

Ahola Groupin CFO Niklas Kankkonen totesi, että vastuullisuustoimet ovat koko yrityksen asia.  

– Loppupeleissä se on kuljettaja, joka tekee ison osan liiketoiminnasta. Jos haluaa kulkea Aholan väreissä, pitää olla sertifioitu kuljettaja. Se tarkoittaa ei vain ympäristöystävällistä ajotyyliä, mutta myös, miten käyttäydytään ja miten noudatetaan lainsäädäntöä. 

Paapii Designin suunnittelija ja viestintävastaava Anu Corin kertoi, kuinka vastuullisuuskysymysten huomioiminen vaateteollisuudessa ei ole helppoa, sillä teollisuudenala on yksi maailman saastuttavimmista.  

-Tekemällä oikeita valintoja pystymme myös erottumaan. Jokaista PaaPiin tekemää päätöstä ohjaavat vahvat arvot. Oma tuotanto on suurin vastuullisuustekomme, hän toteaa. Corin kertoi myös, kuinka tutkimuksen mukaan 70 % suomalaisista naisista haluaa kulutusvalinnoilla hidastaa ilmaston lämpenemistä, mutta vain viidesosa on valmis maksamaan lisähintaa. – Tämä korostaa, kuinka tärkeää on viestiä vastuullisuusteoista. Ei pelkästään teot, vaan myös se viestintä. 

Keski-Pohjanmaan yritysten edustajat voivat osallistua maksuttomaan koulutukseen, jossa käydään läpi vastuullisuustekojen merkitystä, niistä viestimistä ja muutosjohtamista. Koulutus koostuu webinaareista, verkko-oppimisympäristöstä ja työpajoista. Osallistuja saa käyttöönsä kattavan tietopaketin vastuullisuudesta sekä e-ohjekirjan vastuulliseen viestintään. Koulutuksen aikana osallistuja pääsee muun muassa kehittämään omaa liiketoimintaansa ja vastuullisuusviestintää, ja saa vertaistukea vastuullisuussiirtymään.  

SustainChange – Vastuullisuuden johtaminen ja viestintä pk-yrityksissä -hanke on Euroopan sosiaalirahaston rahoittama. REACT-EU-hankkeet rahoitetaan osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia. Hankkeen toteutusaika on 1.9.2022 – 31.12.2023. 

Lisätietoja:

Mira Valkjärvi

TKI-asiantuntija