Yhteistyöllä uutta – yhteisöpedagogiikkaa tulevaisuuden tarpeisiin
Humanistisen ja kasvatusalan työryhmä (HuKa) ja yhteisöpedagogikouluttajien OKM-yhteistyöhankkeen toimijat kokoontuivat yhteiseen tapaamiseen 25.9.2025 Mikkelissä. Päivä tarjosi erinomaisen tilaisuuden yhdistää strateginen keskustelu käytännön kehittämistyöhön.

Koulutuskenttä hakee uutta suuntaa
Päivän aikana kuultiin korkeakoulujen ajankohtaisia kuulumisia, jotka heijastavat koko koulutuskentän haasteita. Hakijatilanteessa on nähtävissä selkeitä eroja: monimuotototeutukset ja verkko-opinnot vetävät hyvin hakijoita, kun taas päiväopetuksen täyttäminen on haastavampaa. Rahoituksen osalta korkeakoulukenttä näyttää säästyvän isommilta leikkauksilta, mutta rahoituksen epävarmuus haastaa edelleen.
Kelpoisuusasiat nousivat keskiöön, kun pohdittiin yhteisöpedagogikoulutuksen aseman vahvistamista työelämässä. Erityisesti sosiaali- ja terveysministeriön suuntaan tehtävä vaikuttamistyö ja pyrkimys saada yhteisöpedagogikoulutus mukaan Jobiili-palveluun koettiin tärkeiksi askeleiksi. Työnantajien harkintavalta kelpoisuuksissa tekee vaikuttamistyöstä haastavaa, mutta yksittäisetkin avaukset voivat avata uusia mahdollisuuksia.
Yhteistyöhanke konkretisoi tulevaisuuden koulutusta
Yhteisöpedagogikouluttajien yhteistyöhankkeen työskentelypäivässä keskityttiin käytännön toimiin. Hankkeen työpakettien tavoitteiden arviointi ja mittareiden työstäminen toivat esiin selkeitä kehityslinjoja korkeakoulujen väliseen yhteistyöhön.
Erityisen kiinnostavaa on vapaasti valittavien opintokokonaisuuksien kehittäminen, jossa kukin korkeakoulu tuo oman profiilinsa mukaiset vahvuudet yhteiseen käyttöön. Humak keskittyy esimerkiksi järjestötyön opintoihin, Xamk mediavaikuttamiseen ja luonto-opintoihin, kun taas Centria tuo mukaan kirkon nuorisotyön ja teologisen ajattelun. Samalla on tunnistettu myös opetussuunnitelmien ja opintojaksojen aiheiden ja sisältöjen yhtäläisyyksiä. Tarkoituksena on lähteä pilotoimaan opintojaksojen yhteistoteutuksia lukuvuodesta 2026–2027 eteenpäin.
Hanketyöskentelyssä nousi esiin myös tulevaisuusorientoitunut näkökulma. Nuori2026-tapahtumaan liittyvä osaamistarpeiden kartoitus tarjoaa mahdollisuuden kuulla työelämän ääntä ja haastaa työelämäkumppanit pohtimaan tulevan osaamisen tarpeita. Tämä linkittyy vahvasti hankkeen tavoitteeseen luoda yhteinen toimintamalli, jolla voidaan nopeasti reagoida eri ilmiöihin ja koulutustarpeisiin. Neljän vuoden yhteishankkeessa pyritään vastaamaan yhteisöpedagogien tulevaisuuden osaamistarpeisiin yhä ketterämmin yhteistä koulutustarjontaa kehittämällä. Yhteisissä tapaamisissa tavoitellaan kolmen korkeakoulun laajaa alumniverkostoa. Heitä kuunnellen tunnistetaan yhteiskunnassa tapahtuvia koulutustarpeiden muutoksia sekä alan kehittymistä.
Yhteisöpedagogikoulutuksen kehittämisessä tarvitaan sekä korkeatasoista strategista ajattelua että konkreettista yhteistyötä. Kun nämä yhdistyvät, syntyy voimaa, joka voi kantaa koulutusta eteenpäin haastavissa olosuhteissa.

Sari Virkkala
Koulutusalapäällikkö (humanistinen ala)
Sanna-Kaisa Karvonen
Lehtori (opinto-ohjaaja)
Mari Murto
TKI-asiantuntija