Ahotointia ja etäopiskelua – työntekijänä ja opiskelijana Centriassa
Organisaatiot hyötyvät työntekijöidensä kouluttautumisesta, sillä työntekijöiden osaamisen kehittyminen sekä uudet taidot ja verkostot näkyvät usein lähes suoraan tai pidemmällä aikavälillä työnantajan kukkarossa. Tutkinnon suorittaminen työn ohessa on valtava ponnistus.
Opintojen ja työn yhdistäminen saattaa aiheuttaa stressiä, vaikka opiskelijan pestin määräaikaisuus yhteensovittamista edistääkin (Vanhanen-Nuutinen, Mäki & Kotila 2016, 13). Voidaanko siis olettaa tai edes toivoa, että pelkästään työntekijän sisäisen motivaation voimalla hakeudutaan opiskelemaan ja suoritetaan opinnot loppuun? Välttämättä ei riitä, että opiskeluun ainoastaan rohkaistaan, vaan tarvitaan konkreettisempia tekoja. Tänä päivänä puhutaan paljon osaavan työvoiman saatavuudesta ja siitä on tullut yksi yritysten kasvua ja menestystä rajoittava tekijä. Varmasti yhtä tärkeää on miettiä organisaatioiden kykyä pitää kiinni osaavista tekijöistä ja siitä, kuinka ylläpidetään jatkuvaa oppimista ja kannustetaan kestäviin työuriin.
Syyskuussa 2023 käynnistelin opintojani Centria-ammattikorkeakoulun uutukaisessa yhteisöpedagogi YAMK, kasvatustyön johtaminen -koulutuksessa. Olin haaveillut yhteisöpedagogin ylemmistä korkeakouluopinnoista vuosia, ja koska elämäntilanne tuntui siihen sopivalta ja armaassa työpaikassani koulutus aiottiin käynnistää, päätin hakea opiskelemaan. Onnekseni minut valittiin, ja pääsin sukeltamaan opiskelutovereiden kanssa varsin mielenkiintoisiin sisältöihin.
Koulutukseen valittiin opiskelijoita yhteensä 40. Ryhmässä oli erilaisista taustoista tulevia ihmisiä, ja se oli mielestäni ehdoton rikkaus. Vaikka opinnot järjestettiin pääasiassa etäyhteyksin, pääsimme tutustumaan toisiimme muun muassa erilaisten ryhmätöiden ja porinatuokioiden aikana. Opiskelijoiden kesken perustettiin myös WhatsApp-ryhmä, jossa saimme puida opiskeluun liittyviä asioita. Jumitilanteitakin opinnoissa tuli, mutta niihin ainakin itselläni auttoi muilta opiskelijoilta saatu vertaistuki. Omaan tekemiseen tuli potkua myös siitä, että näki joidenkin olevan pidemmällä ja kolkuttelevan jo valmistumisen kynnyksiä.
Työnteon ja opintojen yhdistäminen on sujunut mielestäni varsin mutkattomasti. Opinnot olivat kokonaisuudessaan 90 opintopistettä yhden vastatessa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Centrian työntekijänä voi käyttää ennalta määritellyn määrän työaikaa työajalle sijoittuviin opintoihin. Tätä en kuitenkaan pystynyt juuri hyödyntämään, sillä luennot järjestettiin pääasiassa iltaisin. Osallistuminen luentoihin oli mahdollista myös etäyhteyksien päästä. Jos osallistumisesteitä tuli, opinnoissa annettiin mahdollisuus myös omien aikataulujen mukaisesti tutustua tallenteisiin ja käsiteltävään asiaan. Myös aiempi osaaminen huomioitiin; olin suorittanut YAMK-tasoisia opintoja aikaisemmin ja niillä sain helpottaa urakkaani kahden opintojakson verran. Nämä ahotoidut opinnot sujautettiin vapaasti valittaviin opintoihin, joita tutkintoon sisältyi yhteensä 15 opintopisteen verran. Opintoihin sai valita opintojaksoja myös Centrian ulkopuolelta ja suoritinkin kaksi opintojaksoa muissa ammattikorkeakouluissa, Humakissa ja Laureassa. Tämä ristiinopiskelu toi tekemiseen mukavaa vaihtelua.
Opintojaksoilla annetut tehtävät kytkin lähes poikkeuksetta omaan työhöni, ja kas, tulin opiskelun lomassa kehittäneeni myös omaa työtäni, itseni kehittämisen lisäksi toki. Opintojen vahva työelämälähtöisyys motivoi itseäni, ja koulutus onkin pyritty suunnittelemaan niin, että se kehittäisi osaamista kasvatustyön erilaisissa toimintaympäristöissä (Centria 2024a). Opintojen myötä perehdyttiin esimerkiksi työyhteisöjen strategiaprosesseihin sekä pohdittiin henkilöstövoimavarojen kehittämistä. Vaikka omassa työssäni hanke- ja projektiasiat ovat ihan sitä peruskauraa, en työssäni kehittyäkseni halunnut kuitenkaan ahotoida, eli tunnistaa aiemmin hankittua osaamista osaksi opintoja. Halusin oppia lisää ja uusia tapoja tehdä, joten osallistuin hanke- ja projektiosaamisen opintojaksoille kokonaisuudessaan. Opintojaksojen osittainenkin ahotointi on siis mahdollista, ja kyseisen opettajan kanssa sovitaan, miten aiempi osaaminen näytetään.
Opinnäytetyö on YAMK-opinnoissa suhteellisen laaja, yhteensä 30 opintopisteen laajuinen. Kun opinnäytetyön aihe alkoi mielessäni selkeytyä työstäni erilliseksi, otin esihenkilön kanssa puheeksi, josko muutaman kuukauden mittainen opintovapaa olisi mahdollinen. Kuinkas ollakaan, työasiat järjestyivät opintovapaan kannalta paremmin kuin hyvin, ja jäin keväällä 2024 neljäksi kuukaudeksi ihan vain opiskelemaan. Tuolloin käynnistin opinnäytetyöni rakkaan harrastukseni, eli vapaaehtoistoiminnan, parissa. Tein itselleni opintovapaalle aikataulun, jota aika orjallisestikin noudatin, ja sainkin suunnitelmani mukaiset opinnot opintovapaan aikana tehtyä. Aikatauluun mahtui myös pitkät metsälenkit koirien kanssa ja päiväunetkin silloin tällöin. Tuo omien aikataulujen kevät meni itselläni pankkiin ja sen voimalla porskuttanen pitkän aikaa.
Sain urakkani valmiiksi ja palautin opinnäytetyöni arviointiin lokakuussa 2024. Olen nyt tätä kirjoittaessa juuri valmistunut yhteisöpedagogi YAMK. Hieman reilu vuosi opintojen parissa oli tiivis, mutta erittäin antoisa, enkä kadu yhtään, että lähdin mukaan, koska Centriahan on Suomen paras ammattikorkeakoulu (Centria 2024b). Aiemmissa opinnoissa on aina loppurutistuksessa tullut tunne, että ”ei enää koskaan”, mutta tällä kertaa sitä tunnetta ei tullut; olen jo haaveillut seuraaviin opintoihin hakeutumisesta. Aika näyttää, miten haaveideni käy.
Kuten sanottua, myös työnantaja hyötyy työntekijöiden osaamisen kehittymisestä. Sen lisäksi, että sain opintojen myötä itselleni uuden tutkinnon ja nostin omaa koulutustasoani, koen myös omalta osaltani edistäväni työpaikkani strategisia tavoitteita. Uuden osaamisen myötä teen työtäni ammattitaitoisemmin ja vahvistuneella osaamisella sekä uusia verkostoja hyödyntämällä. Uusi osaaminen tukee omaa työhyvinvointiani, mikä mahdollistaa mielekkään työn ja kestävän työuran.
Lähteet
Centria. 2024a. Kasvatustyön johtaminen (ylempi amk). Saatavissa: https://net.centria.fi/koulutukset/kasvatustyon-johtaminen-ylempi-amk/. Viitattu 18.10.2024.
Centria. 2024b. Centria master school – YAMK-tutkinnot. Saatavissa: https://net.centria.fi/koulutus/yamk-tutkinnot/. Viitattu 18.10.2024.
Vanhanen-Nuutinen, L., Mäki, K., & Kotila, H. 2016. Työn ja opintojen yhdistäminen – opintojen aikainen työssäkäynti ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemana. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 18(2). Saatavissa: https://journal.fi/akakk/article/view/88233/47382. Viitattu 14.11.2024.