Siirry sisältöön
Tutkimus ja kehitys

Etätyökokeilu-malli laajentaa vaikeasti työllistyvien nuorten mahdollisuuksia

AIMlearning-hankkeessa kehitetään etätyökokeilun ohjausmallia, jolla tuetaan erityisesti alle 29-vuotiaiden haja-asutusalueilla asuvien nuorten työllistymistä.

Kolme Centrian työntekijää istumassa Amfin punaisilla portailla.
Leni Forsberg (vas), Niko Töyräskoski ja Teemu Voutilainen, jotka toimivat AIMlearning-hankkeen ohjaajina sekä etäohjausmallin suunnittelijoina. Hankkeessa työskentelevät myös Marjo Känsäkangas, Maria Hofman-Bergholm ja Hanna Kenakkala. Kuva: Hanna Kenakkala.

Asuinpaikkakunnan sijainti ja pitkät välimatkat vaikeuttavat erityisesti haja-asutusalueiden nuorten osallistumista perinteiseen työkokeiluun. AIMlearning-hankkeessa kehitetään etätyökokeilu-mallia, jonka avulla työllisyyspalveluiden tarjontaa voidaan parantaa kehittämällä yrityksille työkaluja työharjoittelijan etäohjaukseen. Tavoitteena on rakentaa selkeä ja toimiva runko yritysten kanssa tehtävään yhteistyöhön, jonka avulla edistetään nuorten työllistymistä. Mallin hyötyihin kuuluvat sen joustavuus, saavutettavuus, selkeä vastuunjako eri toimijoiden välillä sekä digitaalisten kanavien tarjoama tuki ja verkostoitumismahdollisuudet.

Selkeä ohjausmalli ja tekninen tuki tukevat nuorten työllistymistä

Etätyöskentelyyn ja yhteydenpitoon on saatavilla monia erilaisia teknisiä ratkaisuja. Etäohjaus on luonteeltaan mentoroivaa, ja prosessin tulee olla selkeä ja helposti monistettavissa, jotta aikaa kuluu mahdollisimman vähän tekniikan käyttöönottoon. Tämä mahdollistaa keskittymisen itse ohjaukseen. Hankkeessa kartoitetaan parhaillaan toimivimpia ja helposti käyttöönotettavia teknisiä vaihtoehtoja, joista monia on jo Centriassa käytössä.

Haasteena on myös nuorten sitouttaminen toimintaan ja motivaation ylläpitäminen digitaalisessa ympäristössä. Tähän voidaan vaikuttaa valitsemalla nuorille tuttuja ja luontevia viestintäkanavia.

– Teknisten ongelmien ratkaiseminen etänä voi olla haastavaa. Tarkoituksena on minimoida molempien osapuolten teknisten ongelmien ratkaisuun kuluva aika tarjoamalla helposti saatavilla olevat järjestelmät ja ohjeistus niiden peruskäyttöön, kertoo TKI-asiantuntija Teemu Voutilainen, joka toimii AIMlearning-hankkeessa tekoäly- ja tietoturva-asiantuntijana.

Etätyökokeilun ohjausprosessi tapahtuu kolmessa vaiheessa. Ensin suunnitellaan yhteistyön tavoitteet, roolit ja viestintäkanavat. Ohjauksen aikana pidetään säännöllisiä etätapaamisia ja seurataan työkokeilun edistymistä. Työkokeilun päätyttyä pidetään palautekeskustelu ja arvioidaan, kuinka työkokeilu on sujunut. Tavoitteena on, että jokaisella nuorella on kokeilun jälkeen jatkosuunnitelma työnhakuun, jatko-opintoihin hakeutumiseen tai että nuori on työllistynyt.

Lisätietoja

Niko Töyräskoski

TKI-kehittäjä