Siirry sisältöön
Tutkimus ja kehitys

Digipedagoginen käsikirja

Hyviä digipedagogisia käytänteitä opetus- ja ohjaushenkilöstölle.

Opettajia Digipedagogiikan seminaarissa 23.3.2023.

Opiskelutavat ja työympäristöt ovat muuttuneet hurjaa vauhtia viime aikoina, ja hybridiopiskelu on tullut jäädäkseen. Varsinkin korkeakoulut haluavat tarjota opiskelijoille mahdollisimman joustavaa opiskelua. Muutos aiempaan pakottaa opettajat etsimään uusia pedagogisia ratkaisuja, koska verkkopohjainen opetus ei toimi enää niin, että luokkaopetus siirretään sellaisenaan verkkoon.

Monimuotoiset työ- ja oppimisympäristöt (MOOTTORI) -hanke keräsi hyviä digipedagogisia käytänteitä kolmen eri koulutusorganisaation voimin. Käytänteet koottiin Digipedagogiseksi käsikirjaksi, johon kuuluu kahdeksan osaa.

  1. HyFlex-mallin pilotointi Centria-ammattikorkeakoulun opetuksessa / julkaisu
  2. itslearning-ohjeita opetus- ja ohjaushenkilöstölle / ohjeistus
  3. Opetuksen sovellukset ja palvelut – Centria ammattikorkeakoulu / visualisaatio
  4. VDI-mallin pilotointi Azure-ympäristössä Centrian opetuksessa 2023 / raportti
  5. Hyvät pedagogiset käytänteet / videot
  6. Viisi vinkkiä saavutettaviin oppimateriaaleihin / posteri
  7. Saavutettavuus – Hyvät käytänteet saavutettavuudessa / raportti
  8. Monimuotoiset oppimisympäristöt: kansainvälinen kirjallisuuskatsaus / julkaisu
Centrian opettajia Digipedagogiikan seminaarissa 23.3.2023.
Centrian lehtorit Annika Yliniemi (vas.) ja Johanna Österberg-Högstedt jakoivat kokemuksiaan HyFlex-pilottiopintojaksoista MOOTTORI-hankkeen järjestämässä Digipedagogiikan seminaarissa 23.3.2023.

Aineistot löytyvät Avointen oppimateriaalien kirjastosta, jossa ne ovat helposti saatavilla. Aineistot tallennettiin järjestelmään hankkeen loppuessa 31.8.2023..

Projektipäällikkö Janne Torvikoski on tyytyväinen hankkeen tuloksiin ja vaikuttavuuteen.

– Teemat ovat herättäneet laajalti kiinnostusta, ja yhteydenottaja saadaan edelleen. Muut korkeakoulut ovat olleet hyvin kiinnostuneita siitä, millaista työtä olemme tehneet. Eniten kiinnostusta ovat herättäneet HyFlex-mallin sekä VDI-mallin pilotoinnit.Tästä on hyvä jatkaa edelleen digipedagogiikan kehittämistä yhdessä, Torvikoski toteaa. 

Lisätietoja

Janne Torvikoski

Asiantuntija (digipedagogiikka)