Siirry sisältöön
Tutkimus ja kehitys

Teknologia mahdollistaa kulttuurielämykset myös harvaanasutuilla alueilla

ANSEL-hankkeessa testataan, kuinka teknologia voi lisätä kulttuurin ja luovan alan kokemisen ja oppimisen mahdollisuuksia harvaanasutuilla pohjoisilla alueilla.

ANSEL-hankkeen projektipäällikkö Taina Tossavainen. Kuva Hanna Kenakkala. 

ANSEL eli Access the North with the Speed of Light -hanke on suunnattu erityisesti kulttuurialan ammattilaisille ja kulttuurista kiinnostuneille. Hankkeen tavoitteena on tehdä kulttuurielämyksistä helpommin saavutettavia, luoda uudenlaisia elämyksiä ja kehittää kulttuurialan ammattilaisille uusia toimintamalleja kulttuurin tarjoamiseksi. Näiden toimintamallien avulla pyritään luomaan uusia tapoja tehdä työtä kulttuurialalla.  Hankkeen ytimessä ovat erilaiset teknologiakokeilut ja -demot, joiden kautta selvitetään käytännössä, minkälaista hyötyä teknologiasta on kulttuurin kentällä esimerkiksi teatteriproduktioissa, pelien kehittämisessä tai musiikin opetuksessa. 

– Testaamme käytännössä ja etsimme yhdessä hankekumppaneiden kanssa parhaat toimintamallit, joiden avulla saadaan suurin hyöty, esimerkiksi parempana yhteistyön alustana, kun kehitetään pelejä, tarjotaan uusia elämyksiä yleisölle tai tuodaan tulevaisuuden lahjakkuudet opetuksen äärelle välimatkoja lyhentäen. Tähän vaikuttaa tietysti se, miten me ihmiset omaksumme teknologian osaksi arkeamme ja minkälaista infraa ja teknologiaa meille on saatavilla, kertoo hankkeen projektipäällikkö Taina Tossavainen Centria-ammattikorkeakoulusta, joka pääpartnerina koordinoi hanketta. 

Hankkeessa ovat mukana Suomesta Centria, Lestijärven kunta ja Oulun kaupunki, Ruotsista Riksteatern ja Sundsvall kommun sekä Norjasta UiT The Arctic University of Norway, joka koordinoi pääpartnerina hanketta Norjan osalta sekä Beaivváš Sámi Našunálateáhter. Jokainen kumppani tuo mukanaan muun muassa erityisosaamistaan teatterin, musiikin opetuksen, pedagogiikan ja pelinkehittämisen alalta. Rajat ylittävällä yhteistyöllä on suuri merkitys, sillä erityisesti pohjoisilla ja harvaanasutuilla alueilla välimatkat mahdollisuuksiin kokea kulttuuria voivat olla pitkiä ja voivat vaatia valtionrajan ylittämistä. Teknologia kaventaa pitkien välimatkojen tuomia haasteita, mahdollistaen kulttuurielämyksiä ja harrastamista myös harvaan asutuilla alueilla yli maantieteellisten rajojen, sekä parantaa kulttuurin saavutettavuutta. Tästä hyvä esimerkki on Riksteaternin yhteistyössä The Humanities Lab at Lund Universityn kanssa luoma motion capture –teknologiaa hyödyntävä animaatiohahmo, joka pystyy puhumaan viittomakieltä reaaliaikaisesti osana the Ghost of Canterville teatteriesitystä. Tekniikka on kehitetty siten, että se voidaan pystyttää parissa tunnissa ja ottaa näin helposti mukaan myös esityskiertueelle. (Lund University 2024.)  

Tossavaisen mukaan saavutettavuus tarkoittaakin myös sitä, että kulttuurielämyksiä ja niitä tarjoavia alan ammattilaisia on saatavilla myös kasvukeskusten ulkopuolella ja syntyneen verkoston avulla voidaan toteuttaa entistä rikkaampaa kulttuuritarjontaa myös harvemmin asutuille alueille. Tällöin tiedonsiirron tulee tapahtua ilman häiritsevää viivettä, jolloin tarvitaan nopean tiedonsiirtoyhteyden ohessa tarkoitukseen sopivia teknisiä ratkaisuja helposti käyttöön otettavaksi. ANSEL-hanke pyrkii yhdistämään kulttuuri- ja luovan alan ammattilaiset, organisaatiot ja verkko-operaattorit. Tavoitteena on, että hankkeessa testatut ratkaisut löytäisivät lopulta tiensä osaksi kulttuurialan liiketoimintaa, tarjoten uusia mahdollisuuksia kulttuurielämysten tuottajille. 

Haluatko pysyä kartalla ANSEL-hankkeen toiminnasta? Tilaa uutiskirjeemme: https://forms.office.com/e/xphiH7T3PH  

ANSEL – Access the North with the Speed of Light on Euroopan unionin osarahoittama Interreg Aurora -hanke. Lisätietoja hankkeesta https://net.centria.fi/hanke/ansel/  

Lisätietoja:

Taina Tossavainen

TKI-asiantuntija

+358504359764

Kokkola


Lähteet 

Lund University. 2024. Humanities Lab. News article 18.10.2024. Viitattu 3.12.2024. Saatavissa https://www.humlab.lu.se/article/the-canterville-ghost-from-motion-capture-to-real-time-virtual-reality/