


DigiPaikka
Digitaaliset työkalut etä- ja paikkariippumattoman työn koordinaatiossa.
Toimiala: Yrittäjyys ja liiketoiminta
Projektin kesto: 1.1.2024-31.12.2026
Toiminta-alue: Kansallinen
Rahoittajat: Euroopan unionin osarahoittama. Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus.
Budjetti: 340 896 € (EU osarahoitus 272 718 €)
Lisätiedot: Hankenumero: S30647
Projektipäällikkö: Kirsi Palomäki
Valtakunnallinen DigiPaikka -hanke edistää mikro- ja PK-yrityksien henkilöstön ja yrittäjien digitaalista osaamista paikkariippumattoman työn yleistyessä enenevissä määrin kaikilla toimialoilla.
Etä- ja hybridityön kehittämisellä haetaan ratkaisuja;
1) työvoiman saatavuuteen ja sitouttamiseen
2) työhyvinvointiin ja oman työn hallintaan
3) työn tuottavuuteen ja resurssien tehokkaaseen hyödyntämiseen
DigiPaikka -hankkeessa kehitetään ja tuetaan osallistuvien organisaatioiden kilpailukykyä ja työyhteisön hyvinvointia, samalla hyötyen tuottavuuden parantumisesta. Organisaatioita autetaan digitaalisten työkalujen paremmassa hyödyntämisessä sekä työn hallinnan kehittämisessä etä- ja hybridityössä.
Keskitymme työtapojen, organisaatiokulttuurin ja johtamisosaamisen kehittämiseen, osallistaen henkilöstöä luomaan kestävää muutoskyvykkyyttä, jatkuvassa toimintaympäristön murroksessa.
Tuemme hankkeessa suomalaisten PK-yritysten pysymistä kehityksen eturintamassa myös tulevaisuudessa.
Tervetuloa mukaan!

Tapahtumat ja tilaisuudet
Tutustu ja ilmoittaudu tuleviin koulutuksiin, tapahtumiin ja tilaisuuksiin alla.
Ilmoittautumisen jälkeen saat sähköpostissa ohjeen, kuinka kirjaudut osallistujaksi hankkeen koulutuksiin Eura-järjestelmässä. Osallistumaan pääsevät vain Eura-järjestelmään DigiPaikan osallistujiksi kirjautuneet kohderyhmään kuuluvat henkilöt. Voit myös kirjautua Euraan alla olevan linkin kautta. Eura on hankkeen rahoittajan järjestelmä, jonka kautta rahoittaja kerää suoraan tiedot hankkeen toimintaan osallistuneista. Sinun tarvitsee kirjautua Euraan vain kerran, vaikka osallistuisit useisiin tuottamiimme sisältöihin.
Kaikki DigiPaikan tarjonta on osallistujille maksutonta, rekisteröitymällä DigiPaikan osallistujaksi Eura-järjestelmässä, lunastat ilmaisen osallistumisesi ja mahdollistat toimintamme.
Käytä kirjautuessasi hankekoodia: S30647.
Mikäli sinulla ei ole pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, olethan yhteydessä: Centrian projektipäällikkö – Kirsi Palomäki puhelimitse 050 478 6825 tai kirsi.palomäki@centria.fi
Tilaisuudet ovat osallistujille maksuttomia. Huomioithan että hankkeen osallistujaksi voidaan hyväksyä vain työssäolevia, tarkemmin: yritysten/työorganisaatioiden henkilöstö ja johto, tai yrittäjä.
Tekoälykoulutukset

Karhu ja Siili kutsuvat sinut matkalle muutosmetsään hahmottamaan maailmaa uudella tavalla. Autamme sinua näkemään metsän puilta ja paljastamme, mikä sinua odottaa seuraavan pensaikon takana. Karhu ja Siili on auttanut asiakkaitaan; yrityksiä ja ministeriöitä, muuttuvassa maailmassa kehittämään tekoäly-, viestintä-, ja johtamistaitojaan sekä luomaan uusia ideoita.
Sarjayrittäjä Kari Angerialla on vuosikymmenen kokemus digitaalisen murroksen johtamisesta ja hän on innostunut tekoälyn mahdollisuuksista ja käytännön hyödyistä, niin arjen työssä, kuin vaikkapa strategiaprosesseissa. Tekoälyn parissa hän on tehnyt töitä vuodesta 2023 saakka.
Koulutukset toteuttavat yhteistyössä DigiPaikka, YrittäjyysBoost ja Tekoälyllä Tuottavuutta -hankkeet.
Koulutuksen sisältö
- Strategiatyö ChatGPT:n avustamana
- Tuotesuunnittelu ja tuotekehitys
- Liiketoiminta skenaariot ChatGPT:llä
- Liiketoiminta datan analysointi kielimallilla
- Uusien tuotteiden ja liiketoimintamallien ideointi
- Tekoäly yrittäjän arjen avustajana pienissä ja isoissa päätöksissä
- Tekoäly yrittäjän assistenttina
- Dokumentaation parannus ChatGPT:llä
- ChatGPT auttamassa erilaisissa neuvotteluissa
- Tekoälytiimi yrittäjän tukena
Ohjelmistona ChatGPT, osallistuja voi käyttää myös ilmaisversiota.
Tallenne on Euraan kirjautuneitten osallistijien katsottavissa 2kk ajan.
Tilaisuudet ovat osallistujille maksuttomia. Huomioithan että hankkeen osallistujaksi voidaan hyväksyä vain työssäolevia, tarkemmin: yritysten/työorganisaatioiden henkilöstö ja johto, tai yrittäjä.
HUOM: Kouluttajan sairastumisen vuoksi koulutus siirtyy 28.1. -> 18.2.
Microsoft Copilot for 365 28.1.2025 klo 12.00–16.00 Teamsissa
Koulutuksen sisältö
Johdanto Microsoft Copilot for 365 -työkaluun
- Yleiskatsaus tekoälyn käytöstä Microsoft 365:ssä
- Copilotin hyödyt tutkimuksissa
Aloittaminen Copilotin kanssa
- Copilotin käyttöliittymän navigointi
Copilot Wordissä
- Dokumenttien luonnostelu ja muokkaaminen Copilotin avulla
- Luonnollisen kielen komentojen käyttö
- Tiivistelmien ja luonnosten luominen
- Omien dokumenttien käyttö Sharepointista
Copilot Excelissä
- Datan analysointi Copilotin avulla
- Kaavioiden ja visualisointien luominen
- Laskutoimitukset ja kaavat Copilotilla
Copilot PowerPointissä
- Esitysten luominen tekstipyyntöjen avulla
- Diojen muokkaus
- Esitysten suunnittelun automatisointi
Copilot Outlookissa
- Keskustelujen tiivistäminen
- Ammattimaisten vastausten luonnostelu.
- Arjen käyttötapaukset
Copilot Teamsissä
- Kokousten tuottavuuden parantaminen
- Kokousten reaaliaikaiset tiivistelmät ja toimintakohdat
Tilaisuudet ovat osallistujille maksuttomia. Huomioithan että hankkeen osallistujaksi voidaan hyväksyä vain työssäolevia, tarkemmin: yritysten/työorganisaatioiden henkilöstö ja johto, tai yrittäjä.

HUOM: koulutus siirretty 18.2. ->20.3.
Koulutusten kohderyhmää ovat yrittäjät sekä mikro- ja PK-yritykset. Koulutussisällöt on räätälöity näiden tarpeisiin. Tervetuloa mukaan myös muiden työorganisaatioiden henkilöstö. Koulutukset antavat perustiedot tekoälyn käytöstä kuvien ja videoiden luomisessa, ja sopivat erityisesti niille, jotka ovat vasta aloittamassa tekoälyn hyödyntämistä liiketoiminnassa. Tavoitteena on, että osallistujat ymmärtävät tekoälyn tarjoamat mahdollisuudet median ja markkinointisisällön tuottamisessa sekä oppivat luomaan omia kuvia ja videoita tekoälyn avulla.
Kuvien luomisen osuudessa osallistujat tutustuvat tekoälyn käyttöön visuaalisten ideoiden toteuttamisessa ja saavat perustiedot kuvien luomisesta, hienosäätämisestä ja jatkojalostuksesta tekoälyn avulla.
Videotuotannon osuudessa käsitellään, miten tekoälyä voidaan hyödyntää videon suunnittelussa, editoinnissa ja tehosteiden lisäämisessä.
Kouluttajana Centrian tekoälyasiantuntija Emilia Nygård
Tilaisuudet ovat osallistujille maksuttomia. Huomioithan että hankkeen osallistujaksi voidaan hyväksyä vain työssäolevia, tarkemmin: yritysten/työorganisaatioiden henkilöstö ja johto, tai yrittäjä.
HUOM: koulutus siirretty 20.3. -> 3.4.
Koulutusten kohderyhmää ovat yrittäjät sekä mikro- ja PK-yritykset. Koulutussisällöt on räätälöity näiden tarpeisiin. Tervetuloa mukaan myös muiden työorganisaatioiden henkilöstö. Koulutukset antavat perustiedot tekoälyn käytöstä kuvien ja videoiden luomisessa, ja sopivat erityisesti niille, jotka ovat vasta aloittamassa tekoälyn hyödyntämistä liiketoiminnassa. Tavoitteena on, että osallistujat ymmärtävät tekoälyn tarjoamat mahdollisuudet median ja markkinointisisällön tuottamisessa sekä oppivat luomaan omia kuvia ja videoita tekoälyn avulla.
Kuvien luomisen osuudessa osallistujat tutustuvat tekoälyn käyttöön visuaalisten ideoiden toteuttamisessa ja saavat perustiedot kuvien luomisesta, hienosäätämisestä ja jatkojalostuksesta tekoälyn avulla.
Videotuotannon osuudessa käsitellään, miten tekoälyä voidaan hyödyntää videon suunnittelussa, editoinnissa ja tehosteiden lisäämisessä.
Kouluttajana Centrian tekoälyasiantuntija Emilia Nygård
Tilaisuudet ovat osallistujille maksuttomia. Huomioithan että hankkeen osallistujaksi voidaan hyväksyä vain työssäolevia, tarkemmin: yritysten/työorganisaatioiden henkilöstö ja johto, tai yrittäjä.
Aiempien koulutuksien tallenteet Euraan kirjautuneitten kohderyhmään kuuluvien osallistujien (yritysten/työorganisaatioiden henkilöstö ja johto, tai yrittäjä) katsottavissa 2kk koulutuksen jälkeen.
Etätyön ja -johtamisen luentosarja

Tutustu tarkemmin ↓
Ilmoittaudu mukaan luentosarjaan oheisella linkillä ja äänestä samalla mieleistäsi otsikkoa Anna Perhon puheenvuorolle toukokuussa!
Paluupostina pyydämme sinua kirjautumaan DigiPaikan osallistujaksi Eura-järjestelmässä. Käytä kirjautuessasi DigiPaikan hankekoodia: S30647. Kirjauduttuasi Euraan saat muutaman päivän sisällä sähköpostitse ohjeet DigiPaikan Online Yhteisöön pääsystä. Huomioithan että hankkeen osallistujaksi voidaan hyväksyä vain työssäolevia, tarkemmin: yritysten/työorganisaatioiden henkilöstö ja johto, tai yrittäjä.
DigiPaikan Online Yhteisöstä lataat itse kätevästi haluamasi luentolinkit omaan kalenteriisi, tai voit palata luennon jälkeen katsomaan tallenteita.
Kaikki luennot ovat kestoltaan noin 45-60 minuuttia. Jokaisen luennon tallenteen päättymisen jälkeen, voit halutessasi esittää kysymyksiä asiantuntijalle ja keskustella muiden osallistujien kanssa.
Tallenteen tekemisen aikana toivomme, että kamerat ja mikit pidetään suljettuna
Tammikuu

- 9.1. klo 14.00 Joonas Inha, innovaatiojohtaja Choice HR. Menestyksekästä etätyökulttuuria rakennetaan dialogilla.
- 14.1. klo 9.00 Marianne Murto, tiimivalmentaja, Mind Me Solutions Oy. Psykologinen turvallisuus – avain hyvinvointiin ja korkeaan suorituskykyyn.
- 23.1. klo 14.00 Ulla Vilkman, modernin johtamisen kehittäjä, monipaikkaisen työn asiantuntija ja tietokirjailija. Hybridimallin luominen käytännössä.
- 29.1. klo 9.00 Taina Lieska, lehtori Centria. Päihteet ja riippuvuudet etätyössä – havainnoi ja puutu!
Helmikuu

- 5.2. klo 14.00 Ilona Karlsson, liiketoimintajohtaja Workspace. Mikä vetää toimistolle monipaikkaisesti työskennellessä?
- 12.2. klo 14.00 Johanna Viren, vuorovaikutuksen asiantuntija (FM). Työkaluja työyksinäisyyden torjumiseen.
- 19.2. klo 14.00 Jonathan Laitala, suorahakukonsultti, Eezy Personnel. Tärkeimmät ominaisuudet rekrytoitaessa asiantuntija- ja johtotasolle etä- ja hybridirooleissa.
- 25.2. klo 14.00 Lasse Kukkonen, yritys- ja psyykkinen valmentaja KukkoLasse Oy. Mikä on menestyvän tiimin salaisuus?
Maaliskuu

- 4.3. klo 14.00 Tom Tuunainen, tietoturva asiantuntija Centria. Tietoturva etätyössä.
- 12.3. klo 9.00 Pauli Forma, työkykyjohtaja, Varma. Miten johtaa työkykyä etänä?
- 18.3. klo 14.00 Ulla Vilkman, modernin johtamisen kehittäjä, monipaikkaisen työn asiantuntija ja tietokirjailija. Käytännön vinkkejä työn johtamiseen etänä.
- 26.3. klo 14.00 Laura Sokka, neuropsykologian erikoispsykologi, psykologian tohtori, yrittäjä. Stressin kohtaaminen ja aivoergonomia: Kestävää työkykyä paineen ja muutosten keskellä.
Huhtikuu

- 2.4. klo 9.00 Mari Murto, TKI-asiantuntija Centria. Työntekijän oma toimijuus työhyvinvoinnissa.
- 8.4. klo 14.00 Leena Saari, laatu- ja kehittämispäällikkö Centria. Osallistava strategiaprosessi ja toimeenpano etä- ja hybridityössä.
- 15.4. klo 14.00 Viivi Härkönen, johtava konsultti MPS. Omien vahvuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen työssä.
- 29.4. klo 9.00 Minna Frilund, johtamiskouluttaja, tutkintovastaava KPEDU. Johda turvallisesti.
Toukokuu

7.5. klo 9.00 Marianne Murto, tiimivalmentaja, Mind Me Solutions Oy. Taitavan tiimin tukipilarit – mistä koostuu onnistunut tiimityö?
15.5 klo 9.00 Susanna Kultalahti, yliopistonlehtori (KTT). Miten johdat tulevaisuuden tekijöitä?
20.5. klo 14.00 Johanna Jansson, tohtorikoulutettava, henkilöstöjohtamisen tutkimusryhmä, Vaasan yliopisto ja TKI-päällikkö, Centria. Esihenkilö-alaissuhteen palautevuorovaikutus
27.5. klo 14.00 Anna Perho, toimittaja, valmentaja ja sisältöjen moniosaaja. Hän on tehnyt yrittäjänä pitkän uran mediassa: tv- ja radiojuontajana, käsikirjoittajana, tuottajana ja Suomen ahkerimpana kolumnistina.”
Äänestä ja vaikuta! DigiPaikan osallistujat päättävät Anna Perhon puheenvuoron otsikon
Anna Perhon luento on poikkeuksellisesti saatavilla vain rajoitetun ajan, kaksi viikkoa.
Muut tallenteet jäävät DigiPaikan osallistujien saataville Online Yhteisöön.
Digiarkkitehtuurikartoitus
Vastaamalla lyhyeen Forms-kyselyyn pääset kertomaan mikä DigiPaikka -hankkeen tulevasta tarjonnasta sopisi sinulle ja organisaatiollenne parhaiten. Ilahdumme myös, jos haluat ehdottaa meille hankkeen teemaan sopivia sisältöjä hankkeen toteuttamisen ajalle, eli aina 2026 loppuun asti.

Julkaisut
Centria Bulletin -verkkolehdessä on julkaistu DigiPaikka-hankkeen etätyötä ja etätyönjohtamista käsitteleviä artikkeleita.
Centria toimii DigiPaikka – Digitaaliset työkalut etä- ja paikkariippumattoman työn koordinaatiossa -hankkeessa osatoteuttajana. Hanke toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän ja Vaasan yliopistojen kanssa.
Hankkeen päätoteuttaja on Jyväskylän Yliopisto, jossa projektipäällikkönä toimii Seppo Penttilä.
Yhteystiedot:
Seppo Penttilä
050 4114 631
seppo.t.penttila@jyu.fi
(Kokkolan yliopistokeskus Chydenius)

Uutiskirjeen saat noin 3-4 kertaa vuodessa, tammikuuhun 2027 asti.
Voit halutessasi milloin tahansa poistua postituslistaltamme.

Halutessasi voit tutustua myös DigiPaikka – Digitaaliset työkalut etä- ja paikkariippumattoman työn koordinaatiossa -hankkeen esiselvitykseen:
Digipaikka -hankkeen tarpeellisuutta selvitettiin elo-joulukuussa 2022 PARI – Paikkariippumaton työ Keski-Pohjanmaalla -hankkeessa.